Πακέτο παρεμβάσεων προς τους οφειλέτες του δημοσίου, οι οποίοι είναι ενταγμένοι σε ρυθμίσεις τμηματικής καταβολής των χρεών τους, προωθεί το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Στόχος είναι να δοθούν κίνητρα ώστε οι οφειλέτες να παραμένουν εντός ρυθμίσεων και να μην βγαίνουν εκτός, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα και οδηγεί στη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων χρεών, τα οποία έχουν υπερβεί τα 107 δισ. ευρώ και το 45% του ΑΕΠ.
Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται να ληφθούν υπέρ των οφειλετών που εξυπηρετούν κανονικά τις ρυθμίσεις των χρεών τους είναι η σημαντική μείωση των συντελεστών με τους οποίους υπολογίζεται η παρακράτηση ποσών στις περιπτώσεις που αυτοί ζητούν την έκδοση αποδεικτικών φορολογικής ενημερότητας για την είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο ή για την πώληση ακινήτων.
Σήμερα, τα εν λόγω ποσοστά κυμαίνονται από 10% έως και 70% για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αποδεικτικά ζητούνται για την είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο και κλιμακώνονται ανάλογα με την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην πληρωμή των ρυθμισμένων οφειλών των αιτούντων τα αποδεικτικά.
Έτσι, όσο πιο μεγάλο ποσοστό της συνολικής ρυθμισμένης οφειλής έχει εξοφληθεί τμηματικά τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό παρακράτησης που επιβάλλεται στο ποσό που θέλει να εισπράξει ο αιτών από το Δημόσιο.
Ακόμη, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αποδεικτικά ζητούνται για την πώληση ακινήτων τα ποσοστά παρακράτησης επί των τιμημάτων πώλησης κυμαίνονται μεταξύ 50% και 70%.
Για παράδειγμα, κάποιος που χρειάζεται σήμερα ενημερότητα προκειμένου να μεταβιβάσει ένα ακίνητο και εξοφλεί συστηματικά τις μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης, αντί με το πιστοποιητικό να παρακρατηθεί ποσοστό 70% επί του τιμήματος της πώλησης, θα παρακρατηθεί ποσοστό 50%. Ανάλογο θα είναι το μπόνους και για την είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο.
Πρόσθετη έκπτωση για συνεπείς
Παράλληλα, ως μέτρο επιβράβευσης των συνεπών φορολογουμένων εξετάζεται από το επόμενο έτος η παροχή εκπτώσεων επί των οφειλόμενων φόρων, οι οποίες θα κλιμακώνονται μεταξύ ποσοστών 2% και 4% ή ακόμη και 5%, ανάλογα με το πόσο νωρίτερα σε σχέση με τις προβλεπόμενες προθεσμίες υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις και με το πόσο νωρίτερα καταβάλλονται εφάπαξ τα οφειλόμενα ποσά.
Δηλαδή εάν μια δήλωση φορολογίας εισοδήματος υποβληθεί ένα μήνα πριν την προθεσμία υποβολής και ο φόρος εξοφληθεί εφάπαξ επίσης πολύ νωρίς να ισχύει μεγαλύτερη έκπτωση φόρου από την περίπτωση κατά την οποία η δήλωση υποβάλλεται λίγο πριν ή κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής και ταυτόχρονα εξοφλείται εφάπαξ και ο οφειλόμενος φόρος.
Αποδέσμευση τραπεζικών λογαριασμών οφειλετών
Σημειώνεται τέλος ότι σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Α.Α.Δ.Ε. για το τρέχον έτος, από τον Δεκέμβριο θα ενεργοποιηθεί, η ήδη νομοθετημένη από το 2019, διαδικασία, σύμφωνα με την οποία οι οφειλέτες με δεσμευμένους τραπεζικούς λογαριασμούς θα μπορούν να ανακτούν σταδιακά τον έλεγχο τους κερδίζοντας ακατάσχετο όριο ακόμη και πάνω από τα 1.250 ευρώ. Το ακατάσχετο ποσό θα αυξάνεται σταδιακά όσο εξυπηρετούν τους όρους των ρυθμίσεων τμηματικής εξόφλησης στις οποίες έχουν εντάξει τις οφειλές τους.
Με τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία να έχουν εκτοξευτεί πάνω από τα 107 δισ. ευρώ η ΑΑΔΕ έχει εξαπολύσει «επίθεση» με στόχο την είσπραξη τουλάχιστον 5,8 δις. ευρώ από παλαιά και «φρέσκα» φορολογικά χρέη.
Η πίεση αναμένεται να είναι ασφυκτική για πάνω από 2 εκατ. οφειλέτες που θα βρεθούν σε κλοιό κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων, μισθών και συντάξεων και δεσμεύσεων περιουσιακών στοιχείων. Υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης βρίσκονται 7 στους 10 οφειλέτες ή το 70% όσων έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία.
Η είσπραξη όσο το δυνατόν περισσότερων εσόδων από την τεράστια δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών αποτελεί βασική προτεραιότητα για την ΑΑΔΕ. Όπως επισημαίνεται στο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ, το 2024 ενεργοποιείται ολοκληρωμένη στρατηγική είσπραξης στοχεύοντας στην αύξηση των εσόδων από ληξιπρόθεσμες οφειλές με βελτίωση, τόσο της οικειοθελούς συμμόρφωσης, μέσω κατάλληλης και έγκαιρης ενημέρωσης των φορολογουμένων, όσο και της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μέσω προτεραιοποίησης με χρήση κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, περιοδικής αξιολόγησης των οφειλετών και χρήση του συστήματος Eispraxis. Παράλληλα, δρομολογείται διαδικασία κεντρικού ελέγχου προϋποθέσεων τήρησης των ρυθμίσεων και εκκαθάριση των ρυθμίσεων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις τήρησης.
Οι στόχοι
Στο μέτωπο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ο σχεδιασμός της ΑΑΔΕ προβλέπει:
1. Είσπραξη ποσού τουλάχιστον 2,8 δισ. ευρώ έναντι παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογουμένων.
2. Εισπράξεις της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης (ΕΜΕΙΣ) από μεγάλους οφειλέτες και στοχευμένες δράσεις ύψους τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ.
3. Εισπράξεις 28 εκατ. ευρώ έναντι των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Τελωνειακή Διοίκηση.
4. Εισπραξιμότητα 32% επί των νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογουμένων.
5. Χαρακτηρισμός 380 εκατ. ευρώ εκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογούμενων ως ανεπίδεκτων είσπραξης. Σημειώνεται ότι από τα 107,180 δισ. ευρώ των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών, εισπράξιμα μπορούν να χαρακτηριστούν τα 80,859 δισ. ευρώ, αφού 26,321 δισ. ευρώ κρίνονται ως ανεπίδεκτα είσπραξης.
6. Επεξεργασία αιτήσεων αναδιάρθρωσης οφειλών Εξωδικαστικού Μηχανισμού ν.4469/2017 και ν.4738/2020 από την ΕΜΕΙΣ.
7. Αξιολόγηση Οφειλετών Ληξιπρόθεσμων Οφειλών σε περιοδική βάση.
8. Κεντρικοποίηση βεβαίωσης και είσπραξης σε Θεσσαλονίκη (ΚΕΒΕΙΣ).
9. Ένταξη των Τελωνειακών Υπηρεσιών στο Ηλεκτρονικό Κατασχετήριο μέσω συστήματος Eispraxis.
10. Υπηρεσία διαλειτουργικότητας στους δήμους για ψηφιακή δέσμευση και άρση δέσμευσης ενημερότητας.
11. Επέκταση της ψηφιοποίησης του κυκλώματος επιστροφών φόρου – Διαλειτουργικότητα με ΕΦΚΑ / ΗΔΙΚΑ.
12. Υλοποίηση των απαιτήσεων που προκύπτουν από το νομοθετικό πλαίσιο του ν. 4738/2020 (Α’ 207) «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις», αναφορικά με τον «Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών».
13. Σταδιακή αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών της Φορολογικής Διοίκησης.
14. Σταδιακή αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι άμεσα εισπρακτέων απαιτήσεων της Τελωνειακής Διοίκησης.
15. Ποσοστό οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της Φορολογικής Διοίκησης 70% (αφορά οφειλέτες για τους οποίους η Φορολογική Διοίκηση δύναται να λάβει μέτρα).
16. Ποσοστό οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της Τελωνειακής Διοίκησης 70% (αφορά οφειλέτες για τους οποίους η Τελωνειακή Διοίκηση δύναται να λάβει μέτρα).
Επιθετικές κατασχέσεις φέρνει η αύξηση των χρεών προς την Εφορία
Σε πλήρη λειτουργία βρίσκονται οι δύο εισπρακτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, με στόχο τους οφειλέτες της εφορίας που έχουν αρρύθμιστα χρέη.
Μετά και τη νέα αύξηση των χρεών προς το δημόσιο που κατέγραψαν τον Απρίλιο τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο, με τους οφειλέτες να αυξάνονται κατά 900.000 άτομα τον ίδιο μήνα, η ΑΑΔΕ επιστρατεύει το φόβητρο των κατασχέσεων.
Στόχος είναι ο εξαναγκασμός στη ρύθμιση ή στην ολοσχερή εξόφληση των οφειλών ή στην αναγκαστική εξόφληση του χρέους μέσω της κατάσχεσης.
Το κυνήγι των οφειλετών σε όλη τη χώρα θα είναι συστηματικό, από τις δύο εισπρακτικές της ΑΑΔΕ, οι οποίες θα προβαίνουν με ταχύτατες διαδικασίες σε κατασχέσεις, δεσμεύσεις και πλειστηριασμούς περιουσιακών στοιχείων των περίπου 4 εκατομμυρίων οφειλετών του δημοσίου.
Ειδικό στόχο αποτελούν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των οφειλετών και η κατάσχεση των καταθέσεών τους.
Εύκολες κατασχέσεις
Τα ΚΕ.Β.ΕΙΣ είναι αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης οφειλών, Δ.Ο.Υ. των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα.
Επιπλέον, είναι αρμόδια και για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου οφειλών ανεπίδεκτων είσπραξης, ενώ θα διαχειρίζονται και την είσπραξη και την επιδίωξη της είσπραξης των φόρων, τελών, εισφορών, προστίμων και λοιπών εσόδων, που καταλογίζουν τα Ελεγκτικά Κέντρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα.
Αναλυτικότερα, οι αρμοδιότητες των Τμημάτων Είσπραξης Οφειλών των ΚΕ.Β.ΕΙΣ. είναι:
Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών, όπως οι οφειλές εξειδικεύονται, καθορίζονται και ανακαθορίζονται με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Η λήψη αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών.
Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών που διέπονται από ειδικές διατάξεις, λόγω υπαγωγής σε διαδικασία αφερεγγυότητας, όπως πτώχευση ή προπτωχευτικές διαδικασίες ή δικαστική διαδικασία ρύθμισης χρεών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, υπαγωγής σε καθεστώς εκκαθάρισης ή δικαστικής εκκαθάρισης κληρονομίας, καθώς και οφειλών σχολαζουσών κληρονομιών.
Ο έλεγχος, η επαλήθευση και η διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων από το γραφείο.
Η λήψη και επεξεργασία αιτημάτων για τη χορήγηση στοιχείων και πληροφοριών από φορολογουμένους, υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ή τρίτους.
Ο έλεγχος και η σύνταξη εκθέσεων χαρακτηρισμού οφειλών αρμοδιότητας της Διεύθυνσης ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
Η είσπραξη των δημοσίων εσόδων.
Η βεβαίωση ή η καταχώριση των στοιχείων των νόμιμων τίτλων στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων, η καταχώριση των εισπράξεων, των επιστροφών και των διαγραφών, η τήρηση των λοιπών βιβλίων του Τμήματος Εσόδων, η τακτοποίηση υπερεισπράξεων, καθώς και η τήρηση της λογιστικής.
Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των εισπράξεων που διενεργούνται μέσω των φορέων είσπραξης.
Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των επιστροφών φόρου