Την εκρηκτική άνοδο των τιμών επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον πληθωρισμό τον Ιανουάριο.
Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μηνός Ιανουαρίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021 προέκυψε αύξηση 6,2%, έναντι μείωσης 2,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις
Είναι χαρακτηριστικό, ότι το φυσικό αέριο ακρίβυνε κατά 154,8% συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, το ηλεκτρικό ρεύμα κατά 56,7%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 36%, τα καύσιμα κατά 21,6%, αρνί και κατσίκι κατά 17,6%, ελαιόλαδο κατά 15,4%, άλλα βρώσιμα έλαια κατά 17,3%, νωπά λαχανικά κατά 14,4%, πατάτες κατά 12,3% κ.ά.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2021, παρουσίασε μείωση 0,3% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2020 – Ιανουαρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 1,9% έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2020 – Ιανουαρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Φεβρουαρίου 2019 – Ιανουαρίου 2020.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ:
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 6,2% τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 5,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά.
- 7,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 22,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 3,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 11,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 1,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
- Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 0,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμόυπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.