Σημαντική επιφυλακτικότητα των καταναλωτών όλων των κατηγοριών, οικιακών, επαγγελματικών και βιομηχανικών, έναντι του φυσικού αερίου έχει φέρει η ενεργειακή κρίση, με τα δεδομένα στην εγχώρια αγορά να έχουν αντιστραφεί πλήρως σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι και τα μέσα του 2021. Μέχρι και πριν περίπου ένα χρόνο η διείσδυση του αερίου αυξανόταν με γρήγορους ρυθμούς σε όλες τις περιοχές με δίκτυα διανομής, με την «άφιξη» του καυσίμου να συγκαταλέγεται στα πιο σημαντικά αιτήματα των περιοχών που δεν είχαν πρόσβαση.
Ενδεικτικό αυτής της αντιστροφής είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες από τις εταιρείες, στον οικιακό τομέα οι νέες συνδέσεις «τρέχουν» μειωμένες κατά περίπου 50% σε σχέση με πέρυσι, με πολλά νοικοκυριά να είναι πλέον διστακτικά στη χρήση του καυσίμου. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στην περίπτωση των επαγγελματικών καταναλωτών (επιχειρήσεων όλων των κατηγοριών), όπου οι νέες συνδέσεις έχουν σχεδόν «παγώσει».
Τη δυσοίωνη αυτή εικόνα έρχεται να συμπληρώσει η μείωση της κατανάλωσης αερίου από τον βιομηχανικό τομέα. Κι αυτό γιατί αρκετές εγχώριες βιομηχανίες έχουν στραφεί σε κάποιο εναλλακτικό καύσιμο, αντικαθιστώντας το φυσικό αέριο με το ντίζελ ή υγραέριο.
Όπως είναι φυσικό, το «φρένο» στη χρήση του αερίου δεν προβληματίζει μόνο τους Διαχειριστές των δικτύων διανομής, αλλά και τις εταιρείες και τους τεχνικούς που εμπλέκονται στην κατασκευή και λειτουργία των εγκαταστάσεων. Έτσι, «αγγίζει» έναν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και επαγγελματιών.
Αν το αέριο έχασε την αίγλη του, αυτό οφείλεται στην εκτίναξη της τιμής του, σε συνδυασμό με την απειλή για πιθανά προβλήματα στην επάρκεια τροφοδοσίας της ευρωπαϊκής αγοράς συνολικά, η οποία θα επηρέαζε και τη χώρα μας. Έτσι, παρόλο που στην Ελλάδα δεν έχει υπάρξει η παραμικρή διαταραχή στις εισαγωγές αερίου από τη Μόσχα (με τον Turk Stream να λειτουργεί αδιάλειπτα από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία), και μόνο το ενδεχόμενο ενεργοποίησης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο της υποχρεωτικής μείωσης κατά 15% αν χρειαστεί να κηρυχθεί Κατάσταση Συναγερμού 3 στην Ε.Ε., είναι αρκετή για να δημιουργήσει επιφυλάξεις σε επιχειρηματικούς και οικιακούς καταναλωτές.
Παράλληλα, από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, οι φόβοι για στενότητα της διεθνούς αγοράς στην προσφορά καυσίμου έγινε συνέπεια έστω και προσωρινά το αέριο να χάσει το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα που το έκανε ελκυστικό, δηλαδή το ανταγωνιστικό κόστος του. Ως συνέπεια, οι τιμές του αερίου παραμένουν σε «ανεκτά» επίπεδα αυτή τη στιγμή μόνο για τους οικιακούς πελάτες, χάρις στις πολύ υψηλές επιδοτήσεις από τη ΔΕΠΑ.