Σε μία νέα εποχή στις ελληγερμανικές σχέσεις ελπίζει η Αθήνα, καθώς ο καγκελάριος της Γερμανίας, Όλαφ Σολτς, επισκέπτεται αύριο 27 Οκτωβρίου τη χώρα μας και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα βρεθεί στις 3 Νοεμβρίου στο Βερολίνο, προκειμένου να συμμετάσχει στις εργασίες της Συνόδου για τα Δυτικά Βαλκάνια.
Η τελευταία επίσκεψη Γερμανού καγκελαρίου στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε πριν από ένα χρόνο: Η Άνγκελα Μέρκελ είχε έρθει για τελευταία φορά ως καγκελάριος στη χώρα μας στις 29 Οκτωβρίου 2021. Ενώ ο νυν ο Γερμανός καγκελάριος είχε επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη στις 10 Ιουνίου, με αφορμή τη Σύνοδο της Διαδικασίας Συνεργασίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, και ειχε συναντηθεί κατ ιδίαν με τον κ.Μητσοτάκη στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής της 31ης Μαϊου.
Τότε ο πρωθυπουργός είχε δείξει στο Γερμανό καγκελάριο χάρτη της “γαλάζιας πατρίδας”, ως απόδειξη της επιθετικότητας της Τουρκίας και του αναθεωρητισμού του Ερντογάν. Ενώ ο κ.Σολτς είχε ανακοινώσει πολιτική συμφωνία για την ανταλλαγή οπλικών συστημάτων και συγκεκριμένα για την αποστολή τεθωρακισμένων από την Ελλάδα στην Ουκρανία, τα οποία θα αντικατασταθούν με γερμανικά.
Η συμφωνία Ringtausch και στο βάθος Leopard
Τα εξοπλιστικά, τα ελληνοτουρκικά, αλλά και το ενεργειακό, θα βρεθούν στο επίκεντρο και της αυριανής επίσκεψης Σολτς και της συνάντησης με Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου.
Για το Βερολίνο η συμφωνία ανταλλαγής αρμάτων μάχης (η Ελλάδα θα στείλει 40 σοβιετικού τύπου παλαιά BMP-1 στην Ουκρανία και θα λάβει 40 γερμανικά Marder) είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η γερμανική κυβέρνηση έχει συνάψει αντίστοιχες συμφωνίες (Ringtausch) και με την Τσεχία και την Πολωνία, ώστε αφενός να στηρίξει στρατιωτικά την Ουκρανία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, αλλά αφετέρου να μη τα στείλει η ίδια απευθείας και καταστεί έτσι για τη Ρωσία “εμπόλεμο μέρος”.
Η ελληνογερμανική συζήτηση για τα εξοπλιστικά δεν τελειώνει όμως με τη συμφωνία Ringtausch.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της Welt ο γερμανικός εξοπλιστικός κολοσσός KMW σχεδιάζει συνεργασία με τον όμιλο «Μυτιληναίος» για την κατασκευή τεθωρακισμένων Leopard 2.
Η Αθήνα την ίδια στιγμή πιέζει το Βερολίνο να μην παραδώσει γερμανικά υποβρύχια στην Τουρκία, καθώς θα άλλαζαν τις ισορροπίες στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο. Πάντως και η προηγούμενη και η νυν γερμανική κυβέρνηση επικαλούνται ότι τα έξι υποβρύχια της κλάσης 214 παραγγέλθηκαν το 2009 και το γερμανικό κράτος διασφάλισε τότε τη σύμβαση της ThyssenKrupp Marine Systems με την Τουρκία με εγγύηση ύψους 2,49 δισ ευρώ.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα διαθέτει τέσσερα αντίστοιχα υποβρύχια, που είναι γνωστά ως “τύπου Παπανικολής” και χάρη σε αυτά έχει στον τομέα αυτό την υπεροχή στο Αιγαίο, μέχρι σήμερα. Υπενθυμίζεται επίσης ότι από το 2004 και μετά η γερμανική αμυντική βιομηχανία έχει εξάγει στην Τουρκία πολεμικά πλοία και ανταλλακτικά του ναυτιλιακού τομέα ύψους 1,5 δισ ευρώ…
Όπως επισημαίνει πάντως ο δρ Ρόναλντ Μαινάρντους, πολιτικός αναλυτής, σχολιαστής και κύριος Ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, πρώην διευθυντής της Ελληνικής σύνταξης της Deutsche Welle:
“Παλαιά ήταν σχεδόν ρουτίνα να συνδυάζεται η παραμονή στην Ελλάδα με μια επακόλουθη επίσκεψη στην Τουρκία. Το γεγονός ότι είναι διαφορετικό αυτή τη φορά έχει μια συμβολική, αλλά και ουσιαστική πολιτική διάσταση.
Στο παρελθόν διαμεσολαβήσεις μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας αποτελούσαν συχνά μέρος των αποστολών των Γερμανών ηγετών στην περιοχή. Σήμερα, δεν υπάρχει καμία γερμανική διαμεσολάβηση στον ορίζοντα, κάτι που οφείλεται κυρίως στην Τουρκία. Οι Τούρκοι δεν έχουν καταφέρει να οικοδομήσουν μια σχέση εμπιστοσύνης με την κυβέρνηση Σολτς. Η Άγκυρα κατηγορεί το Βερολίνο για μεροληψία στα ελληνοτουρκικά. Σε σχετικές δηλώσεις του υπουργού των Εξωτερικών μια νοσταλγία για την κυρία Μέρκελ είναι εμφανής.”
Οι διαφωνίες και η συνεργασία στο ενεργειακό
Μητσοτάκης- Σολτς θα συζητήσουν επίσης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, όπου Αθήνα και Βερολίνο έχουν μία διαφωνία και ένα πιθανό πεδίο συνεργασίας.
Ως γνωστόν, η Ελλάδα έχει εξαρχής υποστηρίξει την ανάγκη ευρωπαϊκού πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου, το οποίο “μπλοκάρει” η Γερμανία. Υπενθυμίζεται ότι στις 21 Οκτωβρίου η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέληξε σε μία πρώτη πολιτική συμφωνία για πλαφόν στο φυσικό αέριο. Ωστόσο στο συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας χθες δεν βγήκε λευκός καπνός όσον αφορά στον μηχανισμό διόρθωσης των τιμών του φυσικού αερίου στο χρηματιστήριο TTF και το θέμα παραπέμφθηκε σε νέα συνεδρίαση στις 24 Νοεμβρίου. Ο κ. Μητσοτάκης θα θέσει εκ νέου αύριο το θέμα στον κ.Σολτς.
Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα προτείνει την εξαγωγή ενέργειας από ελληνικές ΑΠΕ μέσω Βαλκανίων και Αυστρίας στη Γερμανία. Ειδικότερα, η κυβέρνηση έχει καταθέσει πρόταση προς την Αυστρία και τη Γερμανία για την κατασκευή απευθείας ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Ελλάδα, αρχικής δυναμικότητας 3 GW , όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.