Η κυβέρνηση φέρνει ριζικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο τη μείωση των τροχαίων και την ενίσχυση της κυκλοφοριακής συνείδησης
Με 665 νεκρούς στην άσφαλτο το 2024 και την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις των τροχαίων στην Ευρώπη, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιχειρεί να φέρει τομές. Εισάγει για πρώτη φορά το θεσμό της υποτροπής, με ποινές που δεν διαγράφονται αλλά συσσωρεύονται, αποδίδοντας ευθύνες σε οδηγούς που επιμένουν σε επικίνδυνες συμπεριφορές.
Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση μετατρέπεται σε αδίκημα με βαριές συνέπειες: πρόστιμα έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος μέχρι και για 8 έτη και ποινικές ευθύνες σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος.
Παράλληλα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η μη χρήση ζώνης ή κράνους αντιμετωπίζονται πλέον με μηδενική ανοχή. Ακόμη και οι συνεπιβάτες τιμωρούνται, υπογραμμίζοντας ότι η ασφάλεια αφορά όλους. Η υπερβολική ταχύτητα, η στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ και η παραβίαση λεωφορειολωρίδων τιμωρούνται πλέον αυστηρότερα, με στόχο την αποτροπή, όχι την τιμωρία.
Ο νέος ΚΟΚ βασίζεται επίσης στην τεχνολογία, ενισχύοντας τον έλεγχο με κάμερες, ηλεκτρονικά αρχεία και στενότερη συνεργασία με την Τροχαία. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στη διαπαιδαγώγηση, με την κυκλοφοριακή αγωγή να αποκτά θεσμικό ρόλο.
Όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μεγάλο στοίχημα είναι η κοινωνική αποδοχή. «Ο νέος ΚΟΚ δεν εκδικείται – προστατεύει. Η ζωή δεν κοστολογείται. Προστατεύεται», τονίζουν χαρακτηριστικά.