«Παγίδες».. στη φοροδιαφυγή βάζει η ΑΑΔΕ

0

Η ΑΑΔΕ θα έχει πρόσβαση στον αριθμό των πελατών κάθε επαγγελματία και θα τον συγκρίνει με τον αριθμό των αποδείξεων που κόβονται. Άλλος ένας τρόπος από την ΑΑΔΕ για να βρίσκει τυχόν κρυφά εισοδήματα από επιχειρήσεις, ενεργοποιώντας το ψηφιακό πελατολόγιο μέσω του οποίου ο φορο-ελεγκτικός μηχανισμός θα έχει τη δυνατότητα να «βλέπει» τους πελάτες χιλιάδων επαγγελματιών και να διασταυρώνει τα στοιχεία με τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί και διαβιβαστεί στα MyData.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό το μέτρο θα εφαρμοστεί σε πρώτη φάση σε συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων
Ψηλά στη λίστα των υπόχρεων βρίσκονται:

1. Επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα όπως συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ οχημάτων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων.

2. Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων από χώρους (κτήματα και αίθουσες) μέχρι εταιρείες catering και εταιρείες διοργάνωσης.

Τo νέο όπλο σε συνδυασμό με την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, τα ψηφιακά δελτία αποστολής και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα συνδράμει σημαντικά στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής με τα κόλπα απόκρυψης τζίρου από επιτήδειους.

Κι αυτό γιατί οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη και άμεση εικόνα για την «πελατειακή κίνηση» ενός επαγγελματία και θα μπορούν να διασταυρώνουν τα δεδομένα με τα στοιχεία για τις αποδείξεις που εμφανίζει ο φορολογούμενος στα ηλεκτρονικά βιβλία στο MyData της ΑΑΔΕ.

Ουσιαστικά πρόκειται για τη σύγχρονη ψηφιακή έκδοση των πρόσθετων βιβλίων που τηρούσαν μέχρι το 2012 χιλιάδες επαγγελματίες. Συγκεκριμένα τα πρόσθετα βιβλία σε χειρόγραφη μορφή ήταν υποχρεωτικά για αρκετές δεκαετίες σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως γιατροί, οδοντίατροι, εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια, κλινικές, θεραπευτήρια, κέντρα αισθητικής, γυμναστήρια, συνεργεία κ.λπ.

Σε αυτά καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη θα έπρεπε να εκδοθεί και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Με την καθιέρωση του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών καταργήθηκε ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και στο πλαίσιο της απλοποίησης καταργήθηκαν και τα πρόσθετα βιβλία. Ωστόσο, η κατάργηση του βιβλίου πελατών φαίνεται να διευκόλυνε όσους δεν εκδίδουν αποδείξεις για να κρύψουν εισοδήματα.
Η φορολογική ενημερότητα
Αυτό σημαίνει ότι η φορολογική διοίκηση θα ενημερώνεται άμεσα και ψηφιακά εάν οι πολίτες που ζητούν φορολογική ενημερότητα έχουν χρέη στους δήμους και συγκεκριμένα δεν έχουν πληρώσει δημοτικά τέλη ή κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας. Εφόσον οι δήμοι απαντήσουν στην ΑΑΔΕ ότι υπάρχουν χρέη θα μπλοκάρεται αυτόματα η έκδοση φορολογικής ενημερότητας.
Στον αντίποδα, όσοι δεν έχουν χρέη ή έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους στους δήμους και τις περιφέρειες η φορολογική ενημερότητα θα εκδίδεται με διαδικασίες-εξπρές. Σύμφωνα µε την ΑΑ∆Ε, η νέα λειτουργικότητα διευκολύνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους, καθώς επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη αποδέσμευση της φορολογικής τους ενημερότητας.

Ενιαίο πιστοποιητικό
Στα τέλη Σεπτεμβρίου έρχεται το νέο ενιαίο πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας για πολίτες και επιχειρήσεις που δεν έχουν χρέη στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Το νέο ηλεκτρονικό έγγραφο που θα αντικαταστήσει τα σημερινά αποδεικτικά φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας θα εκδίδεται με λίγα κλικ μέσω μιας νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Θα περιλαμβάνει τα στοιχεία τόσο της φορολογικής όσο και της ασφαλιστικής ενημερότητας, θα είναι έγκυρο για κάθε προβλεπόμενη χρήση και θα γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από φορείς του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα, όπου κατά νόμο απαιτείται.

Οι πολίτες θα υποβάλουν την αίτησή τους στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα. Μετά την υποβολή της αίτησης θα γίνεται αυτόματα έλεγχος των στοιχείων που υποβλήθηκαν και στην συνέχεια εφόσον πληρούνται όλα τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις, θα εκδίδεται το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας, με τους ίδιους όρους που διέπουν την έκδοση της φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Η έκδοση της οικονομικής ενημερότητας θα «σκοντάφτει» στην περίπτωση αρρύθμιστων ή ληξιπρόθεσμων οφειλών είτε στην εφορία, είτε στα ασφαλιστικά ταμεία, αν δεν πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις για ένα εκ των δύο μερών.

Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις :

Ο φορολογούμενος δύναται να ζητήσει αποδεικτικό ενημερότητας ισχύος μέχρι και 2 μηνών για την πραγματοποίηση πράξεων και συναλλαγών.
Η Φορολογική Διοίκηση χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας, μόνο εφόσον ο φορολογούμενος δεν έχει οφειλές στη Φορολογική Διοίκηση από οποιαδήποτε αιτία και έχει υποβάλει τις απαιτούμενες φορολογικές δηλώσεις των τελευταίων 5 ετών.
Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας, εάν ο φορολογούμενος έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε άλλη αρχή του δημόσιου τομέα (δέσμευση χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας), εφόσον η αρχή αυτή χρησιμοποιεί υπηρεσίες διαλειτουργικότητας για να ενημερώνει τη Φορολογική Διοίκηση για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που συνεπάγονται τη δέσμευση ενημερότητας, καθώς και για την τακτοποίηση των οφειλών, που συνεπάγονται άρση της δέσμευσης ενημερότητας.
Αν ο φορολογούμενος έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών ή έχει οφειλές μη ληξιπρόθεσμες ή σε αναστολή, δύναται να εκδοθεί αποδεικτικό ενημερότητας περιορισμένης ισχύος, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον 1 μήνα. Η Φορολογική Διοίκηση και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη σε πρόγραμμα ρύθμισης ορίζει υποχρεωτικά όρο παρακράτησης στις περιπτώσεις που το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ΄ αυτού από επαχθή αιτία. Ειδικά για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ΄ αυτού από επαχθή αιτία, το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται με ποσό παρακράτησης ποσοστού 70% επί του τιμήματος, εφόσον το τίμημα δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και έως το ύψος των ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση. Εάν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές σε αναστολή άνω των 50.000 ευρώ, ορίζεται ποσοστό παρακράτησης 50% επί του τιμήματος, εφόσον αυτό δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και έως το ύψος των συνολικών οφειλών σε αναστολή. Εάν το τίμημα υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και το ποσό της παρακράτησης, υπολογιζόμενο επί του τιμήματος, είναι μικρότερο των οφειλών, εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας με υπολογισμό του ποσού της παρακράτησης επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό της παρακράτησης που προκύπτει από τον υπολογισμό αυτόν δεν υπερβαίνει το τίμημα.
Τέλος στην ταλαιπωρία και τις καθυστερήσεις για τους φορολογούμενους που έχουν τακτοποιήσει τα χρέη τους στους δήμους αλλά δεν μπορούν να λάβουν άμεσα το πιστοποιητικό το οποίο είναι απαραίτητο στις συναλλαγές τους όπως στη μεταβίβαση ενός ακινήτου ή στην είσπραξη χρημάτων από των δημόσιο. Από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 η φορολογική ενημερότητα θα εκδίδεται με διαδικασίες εξπρές για όσους εξοφλούν ή ρυθμίζουν τις οφειλές τους στους δήμους και τις Περιφέρειες μέσω της ενεργοποίησης της νέας υπηρεσίας διαλειτουργικότητας της ΑΑΔΕ, που φέρνει άρση δέσμευσης ενημερότητας για χρέη προς ΟΤΑ. Στον αντίποδα, για όσους δημιουργούν χρέη στους δήμους αφήνοντας απλήρωτα δημοτικά τέλη ή κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας, η έκδοση της φορολογικής ενημερότητας θα «μπλοκάρει» αυτόματα.

Επί της ουσίας με αυτή τη διαδικασία κυρίως οι ΟΤΑ αλλά και άλλοι φορείς του Δημοσίου θα επικοινωνούν με την ΑΑΔΕ μόνο ηλεκτρονικά, είτε για την απαγόρευση απόδοσης της ενημερότητας είτε για την άρση της απαγόρευσης αυτής. Έτσι, αντιμετωπίζονται περιπτώσεις που ο φορολογούμενος έχει εξοφλήσει οφειλές προς το Δήμο αλλά δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα επειδή η ΑΑΔΕ δεν έχει ενημερωθεί για την εξόφληση .

Ειδικότερα με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, από την 1η Σεπτεμβρίου, η Φορολογική Διοίκηση θα ενημερώνεται ψηφιακά για την ανάγκη δέσμευσης (ή αποδέσμευσης) αποδεικτικού ενημερότητας σε φορολογούμενους που έχουν (ή εξοφλούν αντίστοιχα) ληξιπρόθεσμες οφειλές σε Δήμους και Περιφέρειες. Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, η νέα λειτουργικότητα διευκολύνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους, καθώς επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη αποδέσμευση της φορολογικής τους ενημερότητας, μετά την εξόφληση των οφειλών στους Δήμους / Περιφέρειες, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετεί την ορθή και άμεση αποτύπωση της εικόνας των φορολογουμένων στο ψηφιακό σύστημα της ΑΑΔΕ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ