Αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ καταγράφονται από σήμερα στην εγχώρια αγορά καυσίμων, ως άμεση συνέπεια των αυξήσεων στις διεθνείς τιμές των πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η βενζίνη επιβαρύνεται κατά περίπου 1,4 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, ενώ το ντίζελ αυξάνεται κατά 3 λεπτά το λίτρο.
Η σημαντική αυτή ανατίμηση συνδέεται με τις μεταβολές στις τιμές της πλατφόρμας Platts, που αποτελεί σημείο αναφοράς για τη Μεσόγειο και τα ελληνικά διυλιστήρια. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 20 Ιουνίου, η τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά 30 δολάρια ανά μετρικό τόνο, φτάνοντας στα 797,5 δολάρια, ενώ το ντίζελ εκτινάχθηκε κατά 62 δολάρια, στα 826,25 δολάρια ανά τόνο. Αυτές οι μεταβολές, σε συνδυασμό με την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και τους φόρους, καθορίζουν το τελικό κόστος στα πρατήρια.
Παράλληλα, οι αγορές δεν έχουν ακόμα αποτιμήσει πλήρως τις γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως η πρόσφατη εμπλοκή των ΗΠΑ σε κρίση που ξεκίνησε στις 22 Ιουνίου, ημέρα κατά την οποία οι διεθνείς αγορές ήταν κλειστές. Η σημερινή συνεδρίαση αναμένεται κρίσιμη για την εκτίμηση των αντιδράσεων και των ενδεχόμενων σεναρίων κλιμάκωσης ή αποκλιμάκωσης.
Ευρωπαϊκά οικονομικά μέσα, όπως το Handelsblatt και το Il Sole 24 Ore, αναφέρουν πως οι τιμές πετρελαίου κινούνται ανοδικά λόγω φόβων για αναταραχές στις μεταφορές μέσω των Στενών του Ορμούζ, περιοχής από όπου διέρχεται το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου. Παράλληλα, η εκτίμηση ότι οι ΗΠΑ δεν θα επιτρέψουν ανεξέλεγκτη κλιμάκωση, ωθεί τους traders να αυξάνουν τις μακροχρόνιες θέσεις τους σε προθεσμιακά συμβόλαια.
Η Ελλάδα, που εισάγει διυλισμένα προϊόντα και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα διεθνή benchmarks, επηρεάζεται άμεσα από αυτές τις εξελίξεις. Τα ελληνικά διυλιστήρια, ΕΛΠΕ και Motor Oil, προσαρμόζουν τις τιμές χονδρικής με βάση τις τιμές στην πλατφόρμα Platts, η οποία αντανακλά τις καθημερινές διακυμάνσεις στην αγορά της Μεσογείου και όχι απαραίτητα τις τιμές Brent που είναι ευρέως γνωστές.
Το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στο αν θα υπάρξει και τρίτο κύμα αυξήσεων, καθώς η αντίδραση των διεθνών funds και πετρελαϊκών κολοσσών στις γεωπολιτικές εντάσεις παραμένει αβέβαιη. Οι καταναλωτές καλούνται να προετοιμαστούν για ένα περιβάλλον συνεχών αυξήσεων όχι μόνο στα καύσιμα, αλλά και στο συνολικό κόστος μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας.