Την Περιβαλλοντική Έκθεση για τις Ευρωπαϊκές Αεροπορικές Μεταφορές 2025 παρέδωσε στον Ευρωπαίο επίτροπο Μεταφορών, Απόστολο Τζιτζικώστα, ο εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια των Αερομεταφορών (EASA), Γκιγερμέ Φλοριάν Guillermet Florian, σήμερα, το απόγευμα, στις Βρυξέλλες
Στην έκθεση, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα το πρωί, επισημαίνονται «τα πιο σημαντικά βήματα και οι πιο μεγάλες προκλήσεις στον τομέα των αερομεταφορών, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός τους σε όλη την Ευρώπη».
Στη φετινή, 4η έκδοση της Έκθεσης υπάρχει «μια ολοκληρωμένη ανασκόπηση των περιβαλλοντικών επιδόσεων του τομέα των αερομεταφορών και της προόδου που έχει σημειωθεί από το 2022, αλλά και συγκεκριμένες συστάσεις για τη μείωση του αντίκτυπου των αερομεταφορών στην κλιματική αλλαγή, τον θόρυβο και την ποιότητα του αέρα, καθώς η προβλεπόμενη αύξηση της ζήτησης εναέριας κυκλοφορίας, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, απαιτεί περαιτέρω δράση», σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.
Επισημαίνεται, δε, ότι μετά την πανδημία του COVID-19, η εναέρια κυκλοφορία στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχει ανακάμψει σε μεγάλο βαθμό, με 8,35 εκατομμύρια πτήσεις το 2023, μόλις 10% κάτω από το επίπεδο του 2019», ενώ «οι μακροπρόθεσμες τάσεις υποδηλώνουν ότι ο αριθμός αυτός θα συνεχίσει να αυξάνεται, φτάνοντας τα 11,8 εκατομμύρια ετήσιες πτήσεις έως το 2050».
Στην ομιλία του στην τελετή παράδοσης και παρουσίασης της Έκθεσης, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε την αξία της έκθεσης, που, όπως τόνισε, «χτίζει γέφυρες» μεταξύ όλων των υπευθύνων για τη χάραξη πολιτικής στις αερομεταφορές.
«Αυτή η συνεργασία αποτελεί πρότυπο και η Έκθεση έχει γίνει σημείο αναφοράς και απόδειξη της δέσμευσης για συνεργασία για να γίνουν πιο βιώσιμες οι αερομεταφορές και να εξυπηρετούν ακόμα πιο αποτελεσματικά τους πολίτες συνδέοντας πάρα πολλούς προορισμούς», είπε, προσθέτοντας ότι «η έκθεση μάς βοηθά να παρακολουθούμε την πρόοδο σε όλο το φάσμα των αερομεταφορών, από την αύξηση της αποδοτικότητάς τους μέχρι και τις τεχνολογικές βελτιώσεις κι από τη βελτίωση της λειτουργίας τους μέχρι τα εναλλακτικά καύσιμα» και ότι «με αυτό τον τρόπο μπορούμε να λάβουμε τεκμηριωμένες αποφάσεις, καθώς αξιολογούμε την αποτελεσματικότητα των περιβαλλοντικών πολιτικών μας».
Ο επίτροπος αναφέρθηκε, επίσης, στο «χαρακτηριστικό παράδειγμα της πολιτικής ReFuelEU Aviation (βιώσιμα καύσιμα)», η οποία, όπως σημείωσε, «είμαι βέβαιος ότι θα μεταμορφώσει τον τομέα των αερομεταφορών».
Επιπλέον, υπογράμμισε πως η φετινή περιβαλλοντική έκθεση αποτέλεσε τη βάση για τα 44 κρατικά σχέδια δράσης σχετικά με τις αερομεταφορές. «Τα σχέδια αυτά θα μας βοηθήσουν να παρακολουθούμε την πρόοδό μας προς το στόχο του 2050 για καθαρές, μηδενικές εκπομπές ρύπων», τόνισε.
Ο κ. Τζιτζικώστας είπε ότι το κεφάλαιο της διεθνούς συνεργασίας, το οποίο προστέθηκε για πρώτη φορά στη φετινή έκδοση της έκθεσης, είναι εξαιρετικά σημαντικό, διότι, όπως είπε, «η ΕΕ διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια σκηνή», ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε και για την παρουσίαση βέλτιστων πρακτικών παροχής τεχνικής υποστήριξης για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
«Οι αερομεταφορές συνιστούν μια ευρωπαϊκή ιστορία επιτυχίας για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι ότι βρίσκονται πραγματικά στην αιχμή της τεχνολογίας», τόνισε στην ομιλία του ο κ. Τζιτζικώστας και αμέσως προσέθεσε: «Επίσης, τα τελευταία χρόνια ο κλάδος έχει αποδείξει ότι μπορεί να αποτελέσει και κλάδο αιχμής της βιωσιμότητας. Στόχος μας είναι να είμαστε αποτελεσματικοί. Για να συνεχίσουν οι αερομεταφορές της Ευρώπης να υπερέχουν χρειαζόμαστε ένα περιβάλλον που ευνοεί την ανταγωνιστικότητα, προσελκύει τα καλύτερα μυαλά και ενισχύει την εμπιστοσύνη των επιβατών. Η έκθεση παραμένει η πιο έγκυρη πηγή πληροφόρησης για περιβαλλοντικά θέματα στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές. Σε όλη τη διάρκεια της θητείας μου ως Επίτροπος θα επιδιώξω στενή συνεργασία προκειμένου να πετύχουμε τον κοινό στόχο μας για ασφαλείς, έξυπνες και βιώσιμες αερομεταφορές στην Ευρώπη»