Μια καθαρή τάση εξοικονόμησης χρημάτων χαρακτηρίζει τις φετινές διακοπές των Ελλήνων, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η μελέτη, που βασίστηκε σε δείγμα 800 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα τον Ιούνιο του 2025, αποκαλύπτει ότι οι επιλογές διακοπών εστιάζουν πλέον σε πιο οικονομικές λύσεις.
Το 52% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές αυτό το καλοκαίρι, πιθανά λόγω οικονομικών ή άλλων περιορισμών. Από τους υπόλοιπους, το 48% σχεδιάζει ταξίδια, με το 33% να προγραμματίζει περιορισμένες αποδράσεις και το 14% να ακολουθεί την καθιερωμένη του συνήθεια. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες (38%) αναμένουν να απουσιάσουν από 8 έως 14 ημέρες, ενώ ο μέσος όρος διακοπών φτάνει τις 11,3 ημέρες, επιβεβαιώνοντας την τάση για πιο συγκρατημένες αποδράσεις.
Στην επιλογή καταλυμάτων, κυριαρχούν οι εξοχικές κατοικίες και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια (31% και 23% αντίστοιχα), με το 21% να επιλέγει ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% ξενοδοχεία, κυρίως χωρίς διατροφή. Οι πιο ακριβές επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες, παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά. Ταυτόχρονα, η πλειονότητα των ταξιδιωτών προτιμά εγχώριους προορισμούς, με το 60% να επιλέγει ηπειρωτική Ελλάδα κοντά στη θάλασσα και το 28% τα νησιά. Μικρότερο μερίδιο συγκεντρώνει η ορεινή ηπειρωτική χώρα (12%) και το εξωτερικό (9%).
Όσον αφορά τις συνήθειες διατροφής, το 50% των ταξιδιωτών μαγειρεύει συχνά στο κατάλυμά του, ενώ το 62% αγοράζει τρόφιμα από σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ και το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Παράλληλα, πάνω από τους μισούς προτιμούν τοπικά προϊόντα, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Μόνο το 21% δεν μαγειρεύει καθόλου, ενισχύοντας την εικόνα μιας αυξανόμενης διατροφικής αυτάρκειας κατά τις διακοπές.
Ο μέσος προϋπολογισμός για αγορές κατά τις διακοπές ξεπερνά τα 200 ευρώ, με σημαντική δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης (153 ευρώ). Ταυτόχρονα, το 61% των ερωτηθέντων σκοπεύει να μειώσει τις φετινές αγορές, κυρίως λόγω μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος (68%) και αυξημένου κόστους σε εισιτήρια (32%) και διαμονή (30%). Οι αυξήσεις στο κόστος εστίασης και καυσίμων επηρεάζουν επίσης, ωθώντας σε περιορισμό των μακρινών μετακινήσεων και της κατανάλωσης εκτός σπιτιού.
Τέλος, η τοπική αγορά διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, με το 60% των καταναλωτών να προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και αρτοποιεία, και υψηλά ποσοστά να εμφανίζουν οι μεγάλες και μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η τοπική αγορά ενισχύεται σε μεγαλύτερο βαθμό το καλοκαίρι, δημιουργώντας ένα καταναλωτικό προφίλ που συνδυάζει οικονομία και στήριξη της εγχώριας παραγωγής.