Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί σημαντικές αλλαγές στα πρότυπα τεχνικών ελέγχων οχημάτων, θέτοντας στο επίκεντρο την καθιέρωση ετήσιου ΚΤΕΟ για οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών. Η πρόταση αυτή, που αναμένεται να επηρεάσει εκατομμύρια οδηγούς σε όλη την Ευρώπη και ειδικά σε χώρες με γηρασμένο στόλο όπως η Ελλάδα, στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και στην προστασία του περιβάλλοντος.
Στο νέο πλαίσιο περιλαμβάνονται και τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και οι μοτοσυκλέτες με κυβισμό άνω των 125 κ.εκ. ή ισχύ πάνω από 11 kW, οι οποίες μέχρι σήμερα εξαιρούνταν από τον τεχνικό έλεγχο σε αρκετές χώρες. Επιπλέον, αυστηροποιούνται οι έλεγχοι των ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), φρένα, αισθητήρες και κάμερες, ενώ θα γίνεται αυστηρή παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων, με ιδιαίτερη προσοχή σε περιπτώσεις παραποιημένων λογισμικών.
Μία σημαντική καινοτομία είναι η ψηφιοποίηση των πιστοποιητικών και η διασύνδεση των ΚΤΕΟ σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με αυτό τον τρόπο, τα δεδομένα χιλιομέτρων και τεχνικής κατάστασης των οχημάτων θα είναι διαθέσιμα σε όλες τις χώρες-μέλη, περιορίζοντας το φαινόμενο της παραποίησης των χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα οχήματα. Επιπλέον, οι οδηγοί που πραγματοποιούν ΚΤΕΟ σε άλλη χώρα της ΕΕ θα έχουν αναγνωρισμένα τα αποτελέσματα για έως και έξι μήνες στη χώρα καταχώρησης του οχήματος, διευκολύνοντας όσους ζουν ή εργάζονται προσωρινά στο εξωτερικό.
Η Κομισιόν εκτιμά ότι οι αλλαγές θα οδηγήσουν σε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των ρύπων, με προβλεπόμενα αποτελέσματα 7.000 λιγότερους θανάτους και 65.000 λιγότερους σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2050.
Για την Ελλάδα, όπου ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων ξεπερνά τα 17 έτη, η εφαρμογή των νέων κανόνων θα επηρεάσει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου, επιφέροντας αυξημένα κόστη αλλά και αυστηρότερο έλεγχο. Η χώρα καλείται να προσαρμοστεί εγκαίρως, ενισχύοντας παράλληλα τη λειτουργία των ιδιωτικών ΚΤΕΟ και υιοθετώντας τις νέες ψηφιακές υποδομές.
Η πρόταση βρίσκεται σε στάδιο διαβούλευσης και αναμένεται να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, με εφαρμογή να ξεκινά από το 2026 και μετά.