Η καθιστική ζωή κοστίζει κάθε χρόνο 130 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το βασικό συμπέρασμα πανελλαδικής ανάλυσης που πραγματοποιήθηκε στο ΤΕΦΑΑ του πανεπιστημίου Θεσσαλίας, για τις οικονομικές επιπτώσεις της υποκινητικότητας στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον Δρ. Γιάννη Κουτεντάκη, ομότιμο καθηγητή και πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου «Η Άσκηση είναι Φάρμακο-Ελλάς», «η άναρχη αστικοποίηση του ελληνικού πληθυσμού αλλά και η βελτίωση της τεχνολογίας έχουν συμβάλει καθοριστικά στην αύξηση της σωματικής υποκινητικότητας.
Έτσι, το ποσοστό του πληθυσμού που παρουσιάζει έντονα φαινόμενα υποκινητικότητας έχει αυξηθεί από 54% το 2002 σε 68% το 2018, με δυσοίωνες προβλέψεις για το μέλλον.
Υπολογίζεται, ότι στα επόμενα 20 χρόνια ελάχιστες εργασίες θα απαιτούν ιδρώτα κατά την εκτέλεσή τους. Αυτή όμως η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας συνδέεται -μεταξύ πολλών άλλων- και με τη συχνότητα εμφάνισης όλων σχεδόν των μη μεταδιδόμενων ασθενειών.»
Οικονομικό κόστος
«Επομένως, εγείρεται το ερώτημα κατά πόσον τα υψηλά επίπεδα υποκινητικότητας μεταφράζονται σε οικονομικό κόστος για τη χώρα» αναφέρει ο Δρ Ανδρέας Φλουρής, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διευθυντής του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Φυσιολογίας FAME Lab στο ίδιο πανεπιστήμιο.
Όπως εξηγεί ο ίδιος, «πανελλαδική ανάλυση που έγινε στο Εργαστήριό μας ανέδειξε τις οικονομικές επιπτώσεις της υποκινητικότητας στην Ελλάδα. Για τα έτη 2000-2010 το κόστος αυτό ήταν 1,13 δισ. ευρώ, ενώ την περίοδο 2011-2019 αυξήθηκε στα 1,07 δισ. ευρώ, δηλαδή 2,2 δισ. ευρώ για την εικοσαετία 2000-2019.»
Παρατηρητήριο Υποκινητικότητας
«H δημιουργία ενός Παρατηρητηρίου Υποκινητικότητας κρίνεται απαραίτητη. Το εν λόγω παρατηρητήριο θα συλλέγει στοιχεία σε ετήσια βάση για τις οικονομικές επιπτώσεις της υποκινητικότητας και θα υλοποιεί δράσεις με σκοπό την εξάλειψή της», εξηγεί ο Δρ Κουτεντάκης. Υπογραμμίζει δε ότι «το Παρατηρητήριο Υποκινητικότητας θα έχει σημαντικό όφελος στην ελληνική κοινωνία, επιτυγχάνοντας μείωση στην καθιστική συμπεριφορά η οποία, εν συνεχεία, θα μειώσει τη συχνότητα εμφάνισης των κορυφαίων μη μεταδοτικών ασθενειών.»
180 νέα κρεβάτια ΜΕΘ ετησίως
Ο Δρ. Φλουρής υπογραμμίζει τέλος, ότι «αν κατά το έτος 2019 η υποκινητικότητα είχε εξαλειφθεί, η ελληνική οικονομία θα είχε επιπλέον οικονομικούς πόρους για να καλύψει αρκετές από τις ανάγκες της στους τομείς της εκπαίδευσης, της υγείας, της κοινωνικής αλληλεγγύης και της εθνικής άμυνας. Για παράδειγμα, κάθε χρόνο θα μπορούσαν να καλυφθούν τα έξοδα για 39 νέα σχολεία, ή 1 νέο νοσοκομείο, ή 180 νέα κρεβάτια ΜΕΘ, ή 202 πυροσβεστικά οχήματα, ή 50.000 γεύματα σε άπορους και άστεγους συνανθρώπους μας», όπως τονίζει χαρακτηριστικά.