Οι νέες τάσεις και προκλήσεις στις οδικές μεταφορές της Ελλάδας: Τι συζητήθηκε στο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών

0

Οι νέες τάσεις στις οδικές μεταφορές στην Ελλάδα, με την είσοδο της ηλεκτροκίνησης, αλλά και οι προκλήσεις από την άνοδο του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους, συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, την 1η ημέρα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2022 (30-31/5/2022).

Στο πάνελ «Ηλεκτροκίνηση και Υδρογόνο: Είναι το μέλλον στις μεταφορές;» συμμετείχαν ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ο Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου και ο Ευάγγελος Καρφόπουλος, ερευνητής ISENSE Group, EΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ.

 Στοχευμένη στρατηγική

Όπως τονίστηκε στο web panel, που συντόνισε η Βάσω Κουτσούμπα, δημοσιογράφος, απαιτείται στοχευμένη στρατηγική για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, ενώ εκτιμάται ότι μελλοντικά το κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος θα μειωθεί και, μέσα στα προσεχή 2-3 έτη, θα σημειωθεί αξιοσημείωτη ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών.

«Στην Ελλάδα έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε επίπεδο νομοθεσίας και θεσμικού πλαισίου στην ηλεκτροκίνηση, γεγονός που θα βοηθήσει στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας», επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Παναγιώτης Παπαντωνίου. Παρόλα αυτά, οι υψηλές, σε κάποιο βαθμό, τιμές αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και ο περιορισμένος αριθμός σταθμών φόρτισης λειτουργούν ως «τροχοπέδη». Ο κ. Παπαντωνίου σημείωσε ότι χρειάζεται να επισπευστούν οι ενέργειες για την μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, υποστηρίζοντας ότι παρατηρούνται παθογένειες σε επιμέρους θέματα, όπως η χωροταξία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΣ, η χώρα οφείλει να επιδείξει σημαντικά αντανακλαστικά σε ηλεκτροκίνηση και υδρογονοκίνηση, καθώς θα διαδραματίσουν σημαίνοντα ρόλο στην ενεργειακή της απεξάρτηση.

 «Το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό»

«Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας θα είναι ηλεκτρικό», ανέφερε, από την πλευρά του, ο Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Όπως είπε, στην Ελλάδα συντελείται αλματώδης άνοδος στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς κατά τους πρώτους μήνες του 2022 το μερίδιο των οχημάτων αυτών έφτασε στη χώρα στο 8%. Επεσήμανε ότι το υδρογόνο θα αποτελέσει μια ενδιάμεση διαδικασία αποθήκευσης ενέργειας, αφού εντός των επόμενων 5-10 χρόνων τα εργοστάσια αυτοκινήτου και οι προμηθευτές θα δώσουν λύση στο πρόβλημα της φόρτισης. Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ δήλωσε ότι η Πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για την ύπαρξη άμεσων κινήτρων για την προσέλκυση των επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγά και λεωφορεία) στην ηλεκτροκίνηση.

Τέλος, στο ζήτημα της έρευνας και την τεχνολογίας και κατά πόσο αυτοί οι δύο παράγοντες μπορούν να «απαντήσουν» στις ανησυχίες των χρηστών της ηλεκτροκίνησης, αναφέρθηκε ο Ευάγγελος Καρφόπουλος, ερευνητής ISENSE Group, EΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ. Όπως είπε, «όλοι συμφωνούμε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί τη νέα πραγματικότητα», συμπλήρωσε δε, ότι υπάρχει εκθετική και ραγδαία διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο τα τελευταία χρόνια. Αναφερόμενος στην ελληνική αγορά, παρατήρησε ότι τα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων είναι αρκετά και συνεχώς αυξάνονται, ενώ και η αυτονομία τους έχει βελτιωθεί πολύ. Ειδικά στην Ελλάδα, «τα τελευταία 3-4 χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός και η ποικιλία οχημάτων που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των χρηστών» είπε. Καταλήγοντας, ανέφερε ότι «τα κίνητρα και οι τιμολογιακές πολιτικές που θα υιοθετηθούν θα δώσουν μεγάλη ώθηση τόσο σε ζητήματα αγοράς οχημάτων, όσο και για τους επενδυτές τοποθέτησης δημόσιων φορτιστών, καθώς αυτή τη στιγμή δεν είναι επικερδείς».

 Οι τρέχουσες προκλήσεις

Να αναγνωριστεί ο ισχυρός ρόλος των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ζήτησαν οι συμμετέχοντες του τελευταίου σημερινού web πάνελ του 5ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2022.

Όλοι συμφώνησαν ότι απαιτείται αλλαγή κουλτούρας, συνεργασίες-συνέργειες, καθώς οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics βρίσκονται σε ένα μεταβατικό στάδιο, ενώ απαιτείται και η συμμετοχή της Πολιτείας με κίνητρα, νομοθετικές ρυθμίσεις και εργαλεία ενίσχυσης.

Η γεωπολιτική αστάθεια και η υγειονομική κρίση δημιούργησαν σοβαρά προβλήματα -στον ήδη επιβαρυμένο- κλάδο των μεταφορών, σύμφωνα με την Ηρώ Δουμάνη, αντιπρόεδρο του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εμπορευματικών Μεταφορών & Logistics IRU και διευθύντρια ΟΦΑΕ. Όπως είπε, η οικονομική ύφεση, η πανδημία και ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας δημιούργησαν νέες «εστίες» προβλημάτων για τους Έλληνες μεταφορείς, χωρίς να λαμβάνονται μέτρα στήριξης από την πλευρά της Πολιτείας. Κάθε πρόκληση αποτελεί και μια ευκαιρία, με την κ. Δουμάνη να τονίζει ότι «όλα αυτά θα λειτουργήσουν ως ευκαιρία για την μετάβαση των μεταφορών στη νέα εποχή, που με τις κατάλληλες ενέργειες και τα κίνητρα θα καταστήσουν την αγορά βιώσιμη και πιο λειτουργική».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ