Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε όλοι είναι το πώς καθορίζονται οι τιμές σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς, είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ Γιάννης Πηλίδης.
«Πρώτον είναι ο ανταγωνισμός και δεύτερον είναι η ζήτηση του προϊόντος. Όταν λειτουργεί ο ανταγωνισμός και όταν η ζήτηση του προϊόντος πέσει, τότε πέφτουν και οι τιμές. Και αυτό είναι και το πρόβλημα με τις πολυεθνικές. Όσο επιλέγει ο καταναλωτής αυτά τα προϊόντα, δεν πρόκειται να πέσουν εύκολα οι τιμές.
Η αλήθεια είναι ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουμε μια σταθεροποίηση της κατάστασης, όχι πτώση τιμών, σταθεροποίηση σε αυξήσεις. Δηλαδή άμα πάρει κανείς από 1/1/24 μέχρι 30/6/24 θα δούμε ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι περίπου στο μηδέν, έχει σταθεροποιηθεί η κατάσταση.
Δεν έχουμε αποκλιμάκωση των τιμών, διότι δεν παύει το σουπερμάρκετ, λόγω των ανατιμήσεων των προηγούμενων ετών να είναι ακριβό, δεν θα ισχυριστεί κανείς ότι είναι φθηνό.
Κοιτάξτε, εμείς είμαστε οι ενδιάμεσοι. Εμείς παίρνουμε τους τιμοκαταλόγους από τους προμηθευτές μας, βάζουμε το ποσοστό κέρδους το οποίο το υπουργείο με το νόμο που ψήφισε 31/8/21 δεν μπορούμε να το αυξήσουμε.
Δηλαδή ό, τι ποσοστό κέρδους είχαμε στις 31 Οκτωβρίου 2021 το ίδιο ποσοστό κέρδους είμαστε υποχρεωμένοι να βάζουμε και σήμερα, δεν μπορούμε να αυξήσουμε τα ποσοστά κέρδους, παρόλο που για μας αυτό είναι δυσβάσταχτο.
Το μέτρο θεωρώ ότι είναι καλό για τον καταναλωτή γιατί όπως αντιλαμβάνεστε μας αυξήθηκαν τα λειτουργικά κοστολόγια μας λόγω της αύξησης του ρεύματος κτλ και δεν είχαμε την δυνατότητα να αυξήσουμε τα ποσοστά μας, άρα απορροφήσαμε ένα μέρος του λειτουργικού μας κόστους και αυτό έχει δώσει πολύ μεγάλη μείωση κερδοφορίας στα σουπερμάρκετ.
Τα σουπερμάρκετ είναι ένας χώρος που, όλοι πιστεύω το δεχόμαστε, δεν έχει μαύρα, δηλαδή όλα χτυπιούνται στο ταμείο. Αν δείτε την κερδοφορία, αν ψάξετε τους ισολογισμούς όλων των σουπερμάρκετ, μικρών, μεσαίων και μεγάλων, δεν θα δείτε κερδοφορία πάνω από 2%.
Άρα εμείς δεν καθορίζουμε εμείς τις τιμές στο ράφι, τις καθορίζει η βιομηχανία που εκεί είναι και η μεγάλη κερδοφορία.
Αν ψάξετε τους ισολογισμούς των προμηθευτών μας, δηλαδή των εταιρειών που μας προμηθεύουν, θα δείτε ότι η κερδοφορία τους είναι τεράστια.
Επομένως, ό, τι τιμοκαταλόγους μας δίνουν, με βάση αυτούς κινούμαστε και εμείς. Αν δηλαδή η βιομηχανία δεν ρίξει τις τιμές, δεν μπορούμε να τις ρίξουμε και εμείς.
Το μετρό που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των τιμών, το οποίο πραγματικά δεν το περίμενα όταν ανακοινώθηκε, αλλά με εξέπληξε, είναι το μέτρο το οποίο πάρθηκε ότι όποια εταιρεία κάνει αύξηση στις τιμές δεν έχει το δικαίωμα να κάνει προσφορές.
Αυτό πραγματικά ήταν ένα πολύ μεγάλο χτύπημα στους προμηθευτές, διότι όλοι θέλουν να κάνουν προσφορές και από τη στιγμή που αν κάνουν ανατίμηση τους απαγορεύονται οι προσφορές, δεν μας έχουν δώσει πλέον καινούργιους τιμοκαταλόγους, το 95% των εταιρειών.
Υπάρχουν ισχυρές πολυεθνικές που τα προϊόντα τους δεν μπορείς να μην τα έχεις στο ράφι. Εκεί συμβαίνει ο εκβιασμός. Δεν θέλω να πω ονόματα εταιρειών, αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι στα αναψυκτικά υπάρχει μια δεσπόζουσα θέση κάποιας εταιρείας. Μπορείς να μην έχεις αυτή την εταιρεία στο ράφι σου, να την πεις δεν θα σε βάλω στο ράφι; Μην με βάζεις, θα σου πει.
Από την άλλη πλευρά δεν μπορούν τα σουπερμάρκετ να συνασπιστούν όλα μαζί διότι, λόγω της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αυτό θεωρείται εναρμονισμένη πρακτική.
Δεν μπορούμε δηλαδή οι αλυσίδες μεταξύ μας να συνεννοηθούμε για να πιέσουμε τους προμηθευτές, υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού».
Να ευχαριστήσω τον κύριο Πηλίδη για την πολύ καλή ανάλυση την οποία έκανε και η οποία είναι πραγματικά η εικόνα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Έτσι έχουν τα πράγματα, είπε στο ΕΡΤNEWS ο ΓΓ Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Τα μέτρα τα οποία έχει λάβει η κυβέρνηση, ειδικά σε ότι αφορά στην καταπολέμηση των πλασματικών εκπτώσεων, έχουν οδηγήσει στην μείωση της δυναμικής ορισμένων επιχειρήσεων που έχουν πολύ μεγάλη διαπραγματευτική δύναμη σε σχέση με τα σουπερμάρκετ, προκειμένου να μην αυξάνουν τις τιμές και στη συνέχεια να κάνουν προσφορές.
Αυτό έχει οδηγήσει σε μείωση τιμών σε ορισμένες περιπτώσεις, στη συγκράτηση αλλά και σε μείωση σε ορισμένες περιπτώσεις τιμών βασικών προϊόντων τα οποία εμπορεύονται πολυεθνικές επιχειρήσεις και αυτό είναι ορατό πλέον και στους δείκτες της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Δηλαδή βλέπουμε μια σταθεροποίηση, σε πολλές κατηγορίες προϊόντων βλέπουμε πλέον και αρνητικές τιμές, δηλαδή μείωση τιμών σε σχέση με πέρυσι και αυτό είναι κάτι πάρα πολύ θετικό, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι έχουμε περάσει τον κάβο της ακρίβειας.
Οι τιμές είναι ήδη σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από πολλά προηγούμενα έτη. Δυστυχώς, ο πληθωρισμός, αυτός ο παγκόσμιος πληθωρισμός, έχει επηρεάσει και τη χώρα μας και αυτό είναι κάτι που δεν αλλάζει, παρότι έχει σταθεροποιηθεί.
Σε ότι αφορά στις λαϊκές αγορές και στους μεσάζοντες, πρέπει να είναι σαφές ότι οι λαϊκές αγορές έχουν δύο είδη πωλητών, τους εμπόρους και τους παραγωγούς.
Η δεύτερη κατηγορία είναι παραγωγοί πωλητές οι οποίοι παίρνουν τα φρούτα και τα λαχανικά απευθείας από το χωράφι τους και τα φέρνουν στη λαϊκή, δεν μεσολαβεί κανένας μεσάζοντας.
Άρα λοιπόν, η αύξηση της τιμής από το χωράφι στο ράφι σε αυτή την περίπτωση οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι υπάρχουν κάποιες διαδικασίες για να έρθει ένα προϊόν από το χωράφι στο ράφι.
Για παράδειγμα, ένα κιλό ενός φρούτου ή λαχανικού το οποίο έρχεται στο χωράφι, προφανώς έχει φύρα.
Άρα λοιπόν, πάντοτε οι τιμές είχαν αυτή τη διαφορά, είχαν αυτή την απόκλιση από το χωράφι, ακριβώς επειδή υπήρχε αυτό το πρόβλημα.
Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις και στα σουπερμάρκετ και στις λαϊκές αγορές που οι τιμές μπορεί να είναι πολύ υψηλές, είτε επειδή ο ανταγωνισμός είναι μειωμένος σε ορισμένες περιπτώσεις, είτε επειδή οι ποιότητες των προϊόντων, ειδικά στα φρούτα και στα λαχανικά είναι πολύ διαφορετικές.
Υπάρχουν και περιπτώσεις που οι έμποροι εκμεταλλεύονται τις καταστάσεις προκειμένου να αυξήσουν το κέρδος τους και για αυτό τον λόγο υπάρχουν και τα πρόστιμα της πολιτείας.
Ο λόγος για τον οποίο αυξάνονται τα πρόστιμα αυτή τη στιγμή είναι ακριβώς επειδή έχουμε φτάσει πλέον στην κορυφή του πληθωριστικού κύκλου και αυτό που μας ενδιαφέρει σε αυτή τη χρονική στιγμή είναι όταν έχουμε την αποδρομή αυτής της πληθωριστικής κρίσης, οι τιμές να ακολουθήσουν σε κάποιο βαθμό και να μην παραμένουν υψηλά.
Για να μπορέσει να γίνει αυτό θα πρέπει η πολιτεία να είναι ακόμα πιο αυστηρή, πολύ πιο αυστηρή από ότι ήταν στο παρελθόν, προκειμένου να μπορέσουμε να βεβαιώσουμε ότι αυτό που θα δούμε και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση θα το δούμε και στη χώρα μας.
Δηλαδή να έχουμε περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και ενδεχομένως και μείωση τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα.
Σε ότι αφορά στην καταπολέμηση των πρακτικών των πολυεθνικών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πράγματι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ανέβει αυτή η συζήτηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτές οι πρακτικές και να καταστήσουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση έναν κοινό χώρο εμπορίου, όχι μόνο για τους εμπόρους, για το κεφάλαιο, για την παροχή υπηρεσιών, αλλά και για τους καταναλωτές.
Θέλουμε μια ενιαία αγορά για τους καταναλωτές, που αυτό σημαίνει ότι οπουδήποτε και αν βρίσκεται ο καταναλωτής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε οποιαδήποτε χώρα, θα έχει την ίδια συμπεριφορά από τις πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Άρα, τεχνητοί φραγμοί στο παράλληλο εμπόριο, τεχνητοί φραγμοί στο λιανικό εμπόριο, ή άλλες αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, οι οποίες μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να τιμωρηθούν διότι ορισμένες από αυτές τις πολυεθνικές επιχειρήσεις δεν είχαν δεσπόζουσα θέση στην αγορά, θέλουμε να βρούμε έναν τρόπο πανευρωπαϊκό να μπορούμε να τιμωρούμε αυτές τις πρακτικές προκειμένου να μην παρατηρούνται διαφορές τιμών μεταξύ διαφορετικών χωρών.
Και σε αυτές τις περιπτώσεις, σε αυτές τις διαφορετικές τιμές πλήττονται κυρίως οι μικρότερες αγορές, οι αγορές των μικρότερων χωρών, όπως είναι η χώρα μας.
Η κυβέρνηση έχει επιβάλει αυτού του είδους τα πρόστιμα και έχει επιβάλει την ποινή του να ανακοινώνεται το όνομα της επιχείρησης, αυτό ποτέ άλλοτε δεν υπήρχε στη χώρα μας.
Γενικά, οι καταναλωτές έχουν ενημέρωση για το ποια είναι τα υπερτιμημένα προϊόντα, αλλά και εκεί είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος και των μέσων ενημέρωσης.
Δηλαδή προφανώς, αν καταλαβαίνουμε ότι οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν ποια είναι όλα τα προϊόντα της επιχείρησης, καλό είναι να τα επισημαίνουμε δια των μέσων ενημέρωσης, όπως αυτή είναι και μια δουλειά που πρέπει να κάνουν οι Ενώσεις Καταναλωτών.
Οι Ενώσεις Καταναλωτών θα πρέπει να παίρνουν όλες τις μάρκες οι οποίες βρίσκονται στη συγκεκριμένη πολυεθνική επιχείρηση και να αναφέρουν στο καταναλωτικό κοινό, το οποίο ενδεχομένως δεν γνωρίζει, δεν είναι καλά εκπαιδευμένο στον τομέα αυτό, να αναφέρουν ποια είναι τα προϊόντα που βρίσκονται πίσω από αυτές τις μάρκες.
Αυτός είναι ο ρόλος τους και των μέσων ενημέρωσης σε αυτή την περίπτωση και των Ενώσεων Καταναλωτών, προκειμένου να ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό για αυτές τις πρακτικές.
Έως το τέλος του έτους έχουν παραταθεί:
Το μέτρο που έχει να κάνει με το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους,
έχει παραταθεί το καλάθι του νοικοκυριού και όλες οι εποχικές διαμορφώσεις του,
όπως επίσης έχουν παραταθεί και όλα τα μέτρα τα οποία έχει λάβει ο πρόσφατα ή η κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπίσει το θέμα των παραπλανητικών εκπτώσεων και στα σουπερμάρκετ και στις υπόλοιπες αγορές,
έτσι ώστε οι παραπλανητικές αυτές εκπτώσεις να μην είναι όχημα ανατιμήσεων.