Έναν ισχυρό σύμμαχο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής έχει βρει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), καθώς χιλιάδες είναι πλέον οι καταγγελίες που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα για περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλεται για την καλύτερη αξιοποίηση των καταγγελιών, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προχωρά στη διαδικασία σύστασης ειδικών επιτροπών τόσο στην ΑΑΔΕ, όσο και στο ΣΔΟΕ προκειμένου να αναλάβουν να αξιολογούν τη σπουδαιότητα των πληροφοριών που λαμβάνονται.
Ήδη έχουν τεθεί σε λειτουργία τα γραφεία υποδοχής των καταγγελιών στα Ελεγκτικά Κέντρα της ΑΑΔΕ, τα οποία αξιολογούν τις καταγγελίες ενώ υπάρχει και η ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία συγκεντρώνονται και αξιολογούνται. Σύμφωνα με το πλάνο της ΑΑΔΕ, τα γραφεία συλλογής των καταγγελιών θα αναλάβουν τη:
- Συγκέντρωση των καταγγελιών, παραπόνων, υποδείξεων, προτάσεων, αιτημάτων, στοιχείων και πληροφοριών, που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της ΑΑΔΕ και εν γένει με την αποστολή αυτής, των οποίων η λήψη πραγματοποιείται μέσω απλού ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, με φυσική παρουσία ή διαβίβαση από άλλες υπηρεσίες.
- Διερεύνηση των εισερχόμενων καταγγελιών/πληροφοριών και αναζήτηση τυχόν πρόσθετων στοιχείων στο διαδίκτυο (internet) και στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ.
- Καταχώρηση των εισερχόμενων καταγγελιών/πληροφοριών στο Ο.Π.Σ. Αξιοποίησης Καταγγελιών/Πληροφοριών της ΑΑΔΕ.
- Διαβίβαση καταγγελιών/πληροφοριών, που δε σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της ΑΑΔΕ στους αρμόδιους Φορείς.
- Διαβίβαση των αξιολογημένων, ως σύνθετων καταγγελιών/πληροφοριών, από τη Διαρκή Επιτροπή Αξιολόγησης Καταγγελιών/Πληροφοριών στις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ., ΚΕ.ΜΕ.ΕΠ., ΚΕ.ΦΟ.Μ.ΕΠ., ΕΛ.ΚΕ., Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) της ΑΑΔΕ, καθώς και σε άλλες υπηρεσίες εντός ή/και εκτός ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το περιεχόμενό τους.
Επιπλέον, στο ΣΔΟΕ, συστήνεται τριμελής Επιτροπή, για τη μελέτη και αξιολόγηση πληροφοριών που σχετίζονται με την άσκηση του έργου και της αποστολής της Γενικής Διεύθυνσης του ΣΔΟΕ. Έργο της Επιτροπής είναι να:
- εξετάζει το περιεχόμενο κάθε πληροφορίας που εισάγεται σ’ αυτήν,
- αξιολογεί τις πληροφορίες που αναφέρονται σε διάπραξη παραβάσεων και διερευνά όσες εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του ΣΔΟΕ,
- αξιολογεί τις καταγγελίες τόσο από πλευράς ενδιαφέροντος όσο και το κατά πόσο απαιτείται άμεση δράση.
Η διαβάθμιση
Η διαβάθμιση των καταγγελιών καθορίζει και την ταχύτητα αντίδρασης των υπηρεσιών. Πιο συγκεκριμένα, ο χαρακτηρισμός τους διαφοροποιείται σε:
Κοινή: εντάσσεται στον προγραμματισμό δράσης της αρμόδιας Επιχειρησιακής Διεύθυνσης.
Επείγουσα: απαιτείται άμεση ενέργεια (έκδοση εντολής ελέγχου), με τη λήψη πληροφοριακού δελτίου.
Εξαιρετικώς επείγουσα: διαβιβάζεται άμεσα για ενέργεια κατόπιν έγκρισης του Προέδρου της Επιτροπής.
Πώς υποβάλλονται οι καταγγελίες
Σημειώνεται ότι οι καταγγελίες στο ΣΔΟΕ μπορούν να γίνουν με τους εξής τρόπους:
- με αυτοπρόσωπη παρουσία στα γραφεία του Σ.Δ.Ο.Ε. (Αλκίφρονος 92 & Πειραιώς 207, γρ. 401- 4ος όροφος)
- με αποστολή μέσω ταχυδρομείου (Ταχ. Δ/νση: Αλκίφρονος 92 & Πειραιώς 207, Τ.Κ. 118 53 ΑΘΗΝΑ)
- με αποστολή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (kataggelies@sdoe.gr)
- τηλεφωνικά στον αριθμό 1517
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στην πλατφόρμα καταγγελιών για φοροδιαφυγή έχουν υποβληθεί 16.243 καταγγελίες, εκ των οποίων 13.886 είναι ανώνυμες και οι 2.357 επώνυμες. Από αυτές 1.672 αφορούν καταγγελίες διαφθοράς ελεγκτών και παραβιάσεις ακεραιότητας, 219 τελωνειακές παραβάσεις και οι υπόλοιπες 14.352 φορολογικές παραβάσεις.
Πηγή: naftemporiki.gr