Σπουδαία διάκριση στις Κάννες για την μικρού μήκους ταινία «Στον Θρόνο του Ξέρξη», που γυρίστηκε στο Πέραμα, σε ανάθεση και παραγωγή του Onassis Culture.
Μετά την πρεμιέρα της στην Εβδομάδα Κριτικής, το παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα του 75ου Φεστιβάλ των Καννών, η φουτουριστική sci-fi ταινία μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου, «Στον Θρόνο του Ξέρξη», με τον Γιώργο Μαζωνάκη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, σε ανάθεση και παραγωγή του Onassis Culture, κερδίζει το σημαντικό Canal + Award for short film.
Ο τρόπος προσέγγισης
Το Canal+ απένειμε το βραβείο, που συνοδεύεται και από χρηματικό έπαθλο, στην ταινία «Στον Θρόνο του Ξέρξη», για τον τρόπο προσέγγισης μιας αρχαίας ελληνικής ιστορίας με παραβολές που ξεπηδούν με εξαιρετικά ευρηματικό τρόπο σε ένα αλλόκοσμο τοπίο. Ο δημοσιογράφος και παρουσιαστής της εκπομπής Cercle στο Canal+, Alain Kruger, παρομοίωσε την Εύη Καλογηροπούλου και το έργο της με τη σπουδαία Γαλλίδα σκηνοθέτη Κλερ Ντενί και την ταινία «Beau travail» και παρότρυνε το κοινό να δει οπωσδήποτε την ταινία.
Η Εύη Καλογηροπούλου, μεγάλη θαυμάστρια και η ίδια του έργου της Ντενί, παρέλαβε συγκινημένη το βραβείο και ευχαρίστησε θερμά το Ιδρυμα Ωνάση για την ανάθεση και την υποστήριξη, και τους συνεργάτες της, την Αφροδίτη Παναγιωτάκου, διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, που είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια της ταινίας, και τον Γιώργο Μαζωνάκη, ο οποίος πρωταγωνιστεί.
Η ταινία θα προβληθεί στο σημαντικό γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο Canal+, που αναδεικνύει τη δουλειά σπουδαίων κινηματογραφιστών από όλο τον κόσμο.
Η ταινία, μια αινιγματική δυστοπία όπου το οπτικό υποτάσσει το συγκινησιακό, με φόντο ένα ναυπηγείο στο Πέραμα, παρουσιάστηκε στην πρώτη της εκδοχή (που είχε τον τίτλο «Ανήκω σε μένα») στο Φεστιβάλ «You and AI: Through the Algorithmic Lens» (24.06-25.07.21) που πραγματοποίησε η Στέγη στο Πεδίον του Αρεως, σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Αφροδίτης Παναγιωτάκου.
Σαν αυτοβιογραφία
Σε μία από τις κορυφές του όρους Αιγάλεω που ανήκουν στον Δήμο Περάματος, ο οποίος στην αρχαιότητα ονομαζόταν Αμφιάλη, θεωρείται πως βρισκόταν η θέση από την οποία ο Ξέρξης παρακολούθησε τη συντριβή του στόλου των Περσών στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, το 480 π.Χ. Η κορυφή αυτή αποκαλείται από τους κατοίκους της περιοχής «Θρόνος του Ξέρξη».
Σαν να βρίσκεται στην ίδια θέση, η Εύη Καλογηροπούλου παρακολουθεί από απόσταση τους ήρωές της στο φιλμ. Τους τοποθετεί «στον θρόνο» που ορίζει ο μικρόκοσμος του καθενός -είτε αυτός είναι μια βαριά αυτοματοποιημένη μηχανή είτε μια μεταλλική σκαλωσιά-, όλοι τους έγκλειστοι και παρατηρητές ενός δυστοπικού σύμπαντος και μιας ζοφερής τελετουργίας που καταστέλλει την ανθρώπινη επιθυμία.
Ο ρόλος του Γιώργου Mαζωνάκη εμφανίζεται αντίστοιχα αινιγματικός και αυτοβιογραφικός.
Αινιγματικός, ως προς το αν είναι άνθρωπος ή μηχανή. Από πού προέρχεται και γιατί μπορεί τελικά να σπάσει έναν τόσο βαθιά ριζωμένο κανόνα καταστολής; Τι είδους είναι ο ερωτισμός που αποπνέει; Αυτοβιογραφικός, καθώς ο Έλληνας ερμηνευτής επιστρέφει στο Πέραμα και στον τόπο εργασίας του πατέρα του.
Η πρώτη εκδοχή της ταινίας της Καλογηροπούλου είχε τον τίτλο «Ανήκω σε μένα», ένα έργο σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Αφροδίτης Παναγιωτάκου, διευθύντριας Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, και σε ανάθεση του φεστιβάλ «You and AI: Through the Algorithmic Lens», που πραγματοποίησε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως (24.06-25.07.21), με θεματικές για τον αλγόριθμο και την τεχνητή νοημοσύνη, τη δημιουργικότητα και την ηθική. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ στο Πέραμα, τον Ιούνιο του 2021.