Τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία του κορωνοϊού να έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας ήρθε πολύ πιο γρήγορα η ψηφιοποίηση και η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών.
Ο τρόπος που εργαζόμαστε, ο τρόπος που επικοινωνούμε, ο τρόπος που ισορροπούμε μεταξύ επαγγελματικών υποχρεώσεων και προσωπικού χρόνου, ακόμα και ο τρόπος που αναζητούμε το επόμενο επαγγελματικό μας βήμα άλλαξαν ριζικά. Αν κάτι μάθαμε όλο αυτό το διάστημα, είναι ότι η επόμενη μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας είναι μόνο θέμα χρόνου και ότι τίποτα δεν παραμένει σταθερό στο σημερινό ευμετάβλητο περιβάλλον, γιαυτό δεν πρέπει να θεωρούμε τίποτα δεδομένο, παρά να είμαστε έτοιμοι για αλλαγές σε ολόκληρη την κοινωνία πολλές φορές.
Το metaverse
Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών μέσα σε αυτό το ρευστό καθεστώς που επικρατεί ακόμα, σήμερα, δύο χρόνια μετά την έναρξη της πανδημίας της covid-19, αναμένεται να αποτελέσει το επίκεντρο των εξελίξεων στον χώρο της εργασίας.
Από τη μια, η προοπτική ενίσχυσης της παραγωγικότητας και από την άλλη, ο φόβος απώλειας θέσεων εργασίας, καθιστούν τη σωστή χρήση των νέων τεχνολογιών απαραίτητη. Σε αυτό το πλαίσιο, η έννοια του metaverse και του αντίκτυπου που θα έχει στον κόσμο της εργασίας είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για εργοδότες και εργαζόμενους. Τι είναι όμως το metaverse;
Εικονικοί κόσμοι
Το metaverse ή μετασύμπαν είναι ένα ψηφιακό δίκτυο εικονικών κόσμων, όπου οι συμμετέχοντες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, όπως στην κανονική ζωή, αλλά αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ένα βιντεοπαιχνίδι ή σε ένα ψηφιακό κόσμο. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα διαδίκτυο εικονικής πραγματικότητας. Ως όρος, το metaverse έγινε ευρέως γνωστός τον Οκτώβριο του 2021, όταν ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε τη μετονομασία της εταιρείας του σε Meta και ανέδειξε ως μεγάλο στόχο του να οικοδομήσει το metaverse.
Ουσιαστικά, αν το internet είναι κάτι που κοιτάμε σε μια οθόνη, το metaverse είναι μία εκδοχή του internet στην οποία βρισκόμαστε μέσα σε αυτήν. Και δεν είναι ένα. Μπορούν να υπάρχουν χιλιάδες ή εκατομμύρια διαφορετικοί κόσμοι του metaverse. Η ιδέα είναι πως μπορούμε να κινούμαστε μέσα στο metaverse ως ένα avatar, μία ψηφιακή εκδοχή του εαυτού μας -στην οποία δίνουμε χαρακτηριστικά της αρεσκείας μας- την οποία ελέγχουμε καθώς εξερευνούμε το metaverse.
Το metaverse είναι ένα χωροταξικό οικοδόμημα, ένας ψηφιακός χώρος τριών διαστάσεων, σε αντίθεση με την προηγούμενη (τωρινή) εκδοχή του internet η οποία είναι γραμμική και 2D. Αυτό όμως δε σημαίνει πως πρέπει οπωσδήποτε να μιλάμε για εικονική πραγματικότητα, αφού μπορεί να υπάρξει και σε ένα τηλέφωνο ή έναν υπολογιστή.
Η οικονομία του metaverse
Τι μπορεί να κάνει κάποιος λοιπόν στο metaverse; Ό,τι ακριβώς μπορεί να κάνει στο internet, απλά με μία πιο εμβυθιστική εμπειρία. Μπορεί να συνεργαστεί με συναδέλφους του κατά τη διάρκεια της εργασίας, μπορεί να ταξιδέψει σε εξωτικούς προορισμούς, μπορεί να παίξει παιχνίδια, να βγει με τους φίλους του σε ένα εικονικό μπαρ, οι δραστηριότητες δεν έχουν όρια.
Υπάρχουν ήδη εταιρίες που πουλούν avatars προσαρμοσμένα στο χρήστη, τα οποία μπορεί να αγοράσει για να εξερευνήσει με αυτά οποιοδήποτε metaverse. Η οικονομία του metaverse είναι ήδη μία υπαρκτή έννοια και δεν αναφερόμαστε μόνο στην αγοραπωλησία ψηφιακών αγαθών αλλά και στις υπηρεσίες. Σε ένα εμβυθιστικό περιβάλλον όπως είναι αυτό του metaverse, προκύπτουν ανάγκες για το avatar, ίσως κάποιος στυλίστας για την εμφάνισή του, ένας διακοσμητής για το σπίτι που αγοράστηκε στο metaverse. Ήδη εταιρίες πωλούν branded ρούχα για avatars, ενώ οικόπεδα και σπίτια αγοράζονται έναντι εκατομμυρίων δολαρίων μέσω κρυπτονομισμάτων.
Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
Αποτελεί κοινή αντίληψη, ότι η άνοδος του metaverse θα αναδιαμορφώσει πολλές από τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας, ενώ την ίδια στιγμή πρόκειται να δημιουργήσει και πολλές νέες. Η μεγαλύτερη αλλαγή που θα προκύψει από την εξάπλωση του metaverse και την αξιοποίηση των τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας είναι ότι επαγγέλματα για τα οποία μέχρι πρότινος απαιτείτο φυσική παρουσία για να εκτελεστούν, χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξυπηρέτηση πελατών, εφεξής θα γίνονται εξ αποστάσεως.
Αναγκαστική ψηφιοποίηση
Η μεγάλη τεχνολογική εξέλιξη που βιώνουμε στις μέρες μας και την ίδια στιγμή η ταχεία εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης έχει ως αποτέλεσμα, πολλά επαγγέλματα που σήμερα δεν σχετίζονται άμεσα με την τεχνολογία, στο άμεσο μέλλον να χρειαστεί να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και να «ψηφιοποιηθούν». Ταυτόχρονα, η επερχόμενη άνοδος του metaverse θα δημιουργήσει ένα νέο κόσμο, με πολλά περιθώρια επαγγελματικής αξιοποίησης και πολλές νέες ευκαιρίες για όσους επιχειρήσουν να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά σε αυτόν. Οι δυνατότητες που προσφέρει το νέο εικονικό περιβάλλον του metaverse για επαγγελματική σταδιοδρομία είναι μεγάλες και τα περιθώρια εξέλιξης για το εργατικό δυναμικό του μέλλοντος είναι πολλά.
Σε αυτό το πλαίσιο, ας δούμε ποια εκτιμά γνωστός όμιλος ότι θα είναι τα επαγγέλματα που μέχρι το 2030 αναμένεται να είναι πολύ δημοφιλή στον κόσμο του metaverse.
Avatar σχεδιαστές μόδας
Ορισμένα από τα πιο βασικά επαγγέλματα της καθημερινότητας θα «μεταφερθούν» στον ψηφιακό κόσμο του metaverse. Κατά συνέπεια, υπεύθυνοι για τις ενδυματολογικές επιλογές των συμμετεχόντων στον εικονικό κόσμο θα είναι σχεδιαστές μόδας και ενδυματολόγοι σε μορφή avatars.
Υπεύθυνοι προστασίας δεδομένων
Στο metaverse, η προστασία των δεδομένων θα αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, κατά συνέπεια το επάγγελμα του υπεύθυνου προστασίας δεδομένων, σε συνδυασμό με τις απαραίτητες νομικές γνώσεις, θα είναι ιδιαίτερα δημοφιλές.
Ψηφιακοί Γιατροί
Στον εικονικό κόσμο, όλα τα δεδομένα ιατρικής φύσεως (αποτελέσματα εξετάσεων, βιομετρικά χαρακτηριστικά) θα συνδέονται με το avatar μας -μια ρέπλικα της πραγματικής εμφάνισης του χρήστη που θα μπορεί να κάνει στο metaverse ό,τι ακριβώς κάνει ένας άνθρωπος στην πραγματική ζωή, ώστε οι γιατροί να μπορούν να βλέπουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων του ασθενούς, να κάνουν διάγνωση των παθήσεων και να προτείνουν τρόπους θεραπείας
Αρχιτέκτονες στο metaverse
Οτιδήποτε περιλαμβάνεται στο metaverse, από ένα αντικείμενο μέχρι μια τοποθεσία, αποτελεί ένα προϊόν αρχιτεκτονικής. Κατά συνέπεια, το επάγγελμα του αρχιτέκτονα θα συνεχίσει να είναι ιδιαίτερα περιζήτητο και στον κόσμο του metaverse.
Διοργανωτές εκδηλώσεων στο metaverse
Εκδηλώσεις όπως μουσικές συναυλίες και επιδείξεις σε μουσεία έχουν ήδη ξεκινήσει να διεξάγονται με εικονικό τρόπο και η τάση αυτή θα συνεχίσει να αυξάνεται. Οι διοργανωτές εκδηλώσεων, οι οποίοι θα εξειδικευτούν στο πώς θα μεταφέρουν την εμπειρία του πραγματικού event στο metaverse, θα έχουν μεγάλη ζήτηση.
Ερευνητές
Ο ρόλος του ερευνητή στο metaverse θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός και θα απαιτεί τη γνώση πολλών δεξιοτήτων όπως μηχανική λογισμικού, μηχανική υπολογιστών, ανάπτυξη και σχεδιασμό παιχνιδιών, επιστήμη των δεδομένων, machine learning, computer vision και big data engineering.
Κατασκευαστής οικοσυστήματος
Ουσιαστικά πρόκειται για τον υπεύθυνο αξιοποίησης όλων των δυνατοτήτων που προσφέρει ο κόσμος του metaverse, από τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των υποδομών μέχρι την εφαρμογή όλων των τεχνολογιών. Στις βασικές αρμοδιότητες του ρόλου, περιλαμβάνεται η επικοινωνία με κυβερνητικούς εκπροσώπους για την περαιτέρω εξάπλωση των δυνατοτήτων του metaverse.
Υπεύθυνος Ασφαλείας
Ασφάλεια και διαδίκτυο είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Στο metaverse, η προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικότητας έχουν ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Η εξασφάλιση της προστασίας όσων βρίσκονται στο metaverse για να μπορούν να ζουν και να εργάζονται απρόσκοπτα θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα. Κατά συνέπεια, το επάγγελμα του υπεύθυνου ασφαλείας προβλέπεται να έχει μεγάλη ζήτηση.
Σχεδιαστής εξοπλισμού για το metaverse
Το metaverse βασίζεται στη χρήση εξοπλισμού όπως ακουστικά, κάμερες, αισθητήρες: Αυτά είναι τα νέα εργαλεία που όλοι θα πρέπει να υιοθετήσουμε και να προσαρμοστούμε σταδιακά και κάποιος πρέπει να τα δημιουργήσει.
Κατασκευαστής «εικονικού κόσμου»
Ο ρόλος του κατασκευαστή «εικονικού κόσμου» στο metaverse είναι παρόμοιος με τον ρόλο του υπεύθυνου ανάπτυξης video games αλλά με πολύ περισσότερες αρμοδιότητες. Η ικανότητα να αντιλαμβάνεται κανείς τις μελλοντικές ανάγκες και τις επιπτώσεις τους στην κοινωνία θα έχει ιδιαίτερη σημασία.
Ad-blockers
Η ανάγκη για έλεγχο και φιλτράρισμα των διαφημίσεων που εμφανίζονται στο metaverse θα είναι μεγάλη, άρα ο ρόλος του ad-blocker θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
Αναδιαμόρφωση του εργασιακού κόσμου
Ο Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Cluster Head σε Ελλάδα και Βουλγαρία του Ομίλου που κατέγραψε τα έντεκα επαγγέλματα με τη μεγαλύτερη ζήτηση, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις, συμπληρώνει:
«Στον Όμιλό μας προσπαθούμε διαρκώς να είμαστε ένα βήμα μπροστά, προβλέποντας τις τάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της εργασίας. Σε λίγα χρόνια από τώρα, η εικονική πραγματικότητα θα σχετίζεται με εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Το metaverse φαίνεται έτοιμο να αναδιαμορφώσει τον κόσμο της εργασίας σε βασικούς τομείς που αφορούν στον τρόπο ομαδικής συνεργασίας, στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, και στην επιτάχυνση της μάθησης και της απόκτησης δεξιοτήτων των εργαζομένων μέσω εικονικής πραγματικότητας. Η ψηφιακή επανάσταση που συντελείται μέσω του metaverse και επιταχύνθηκε ακόμη περισσότερο με την πανδημία προκαλεί μια μεταστροφή της οικονομίας σε εντελώς νέες επιχειρήσεις και εργασιακούς ρόλους».