Η υπουργός Παιδείας, κατά την παρουσίαση του φετινού προϋπολογισμού του Υπουργείου, τόνισε ότι οι πόροι που προβλέπονται δεν αποτελούν απλά οικονομική αύξηση, αλλά μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Όπως επεσήμανε, η συζήτηση δεν αφορά μόνο τον προϋπολογισμό, αλλά το προφίλ του σχολείου που χρειάζεται η Ελλάδα, με στόχο τη διαχρονική ανθεκτικότητα στην κρίση και την κοινωνική ανισότητα. Ο προϋπολογισμός του 2026 ανέρχεται σε 6,87 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 700 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι.
Η υπουργός υπογράμμισε ότι το δημόσιο σχολείο παραμένει η κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησης, με καθημερινές προκλήσεις διαχείρισης αναγκών, προτεραιοτήτων και αποτελεσματικής στήριξης των μαθητών. Στο πλαίσιο αυτό, ανακοινώθηκε η δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας EduPlan, που θα αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για την πρόβλεψη αναγκών σχολείων και την ορθολογική κατανομή προσωπικού.
Σημαντική επιτυχία, όπως τόνισε, αποτελούν οι 48.548 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών από το 2020 έως σήμερα, μαζί με 8.900 νέους διορισμούς το 2025 και περίπου 45.000 προσλήψεις αναπληρωτών. Το 2026 χαρακτηρίζεται ως έτος-ορόσημο για την Ειδική Αγωγή, με 3.448 νέα Τμήματα Ένταξης, 8 νέα σχολεία Ειδικής Αγωγής και 1.200 επαγγελματίες υποστήριξης σε περίπου 3.000 σχολεία. Παράλληλα, τα ΚΕΔΑΣΥ ενισχύονται με 700 νέες οργανικές θέσεις και νέα ψηφιακά εργαλεία για γρήγορη και ενιαία διάγνωση.
Η Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στο Ψηφιακό Φροντιστήριο και την Ενισχυτική Διδασκαλία, που επεκτείνονται για μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου, μειώνοντας την ανάγκη για ιδιωτική διδασκαλία και διασφαλίζοντας ισότιμη πρόσβαση στη γνώση. Στον τομέα των μαθημάτων, προχωρούν 123 νέα προγράμματα σπουδών με έμφαση στη γλώσσα, τα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες, την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες ζωής, με στόχο την μετάβαση «από το σχολείο της αποστήθισης στο σχολείο της κατανόησης».
Για τις σχολικές υποδομές, η υπουργός ανακοίνωσε ότι έως το 2028 θα αναβαθμιστούν 2.500 σχολεία μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», ενώ ήδη έχουν ολοκληρωθεί 431 ανακαινίσεις. Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία 13 Κέντρων Καινοτομίας και ο εξοπλισμός σχολείων με τεχνολογία, εργαστήρια, αθλητικό και μουσικό υλικό.
Η Υπουργός υπογράμμισε τη σημασία των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, τα οποία δεν αποτελούν σχολεία ελίτ, αλλά χώρους εφαρμογής καινοτομιών και νέων μεθόδων διδασκαλίας, με συστηματική αξιολόγηση. Η επέκταση αφορά και την περιφέρεια, σε πόλεις όπως Αλεξανδρούπολη, Φλώρινα, Άρτα, Ζάκυνθο και Κέρκυρα.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επισημάνθηκε η ενίσχυση των δημόσιων ΑΕΙ, η διεθνοποίηση και η ανάγκη θεσμικής τάξης, ενώ η διαγραφή των «αιώνιων φοιτητών» σχετίζεται με την αξιοπιστία των πανεπιστημίων. Η συζήτηση για μη κρατικά ΑΕΙ θα διεξαχθεί με κανόνες, αξιολόγηση και διαφάνεια.
Τέλος, η Υπουργός Παιδείας παρουσίασε τον Εθνικό Διάλογο για το σχολείο του 2040, με επίκεντρο ένα σύγχρονο, αξιόπιστο Εθνικό Απολυτήριο. Στόχος είναι η δημιουργία ενός σχολείου δίκαιου, απαιτητικού και ανοιχτού, που προετοιμάζει τους μαθητές για το μέλλον, υπερβαίνοντας μικροπολιτικές αντιπαραθέσεις και διασφαλίζοντας τη γνώση ως δημόσιο αγαθό.

