18.1 C
Athens
Κυριακή, 13 Απριλίου, 2025
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

    Χρ. Δήμας: Έργα αποκατάστασης βιώσιμα και ανθεκτικά στο σιδηροδρομικό δίκτυο

    Για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, σε τμήματα σιδηροδρομικού δικτύου, ενημερώθηκαν τα μέλη της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η ενημέρωση έγινε σε εφαρμογή της πρόνοιας του Κανονισμού της Βουλής, ότι κάθε διαρκής επιτροπή πρέπει να ενημερώνεται πριν από τη σύναψη κάθε δημόσιας σύμβασης έργου, εφόσον το ύψος αυτής υπερβαίνει το ποσό των είκοσι εκατομμυρίων ευρώ.

    Σκοπός των έργων είναι η αποκατάσταση της λειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου που καταστράφηκε λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που εκδηλώθηκαν από τον Daniel και τον Elias στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα.

    “Με την ολοκλήρωση των έργων, θα αποδοθεί στην κυκλοφορία το σύνολο του αποκαταστημένου σιδηροδρομικού δικτύου, εξασφαλίζοντας την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών αλλά και την ομαλή μεταφορά αγαθών, από και προς τις πληγείσες περιοχές”, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας και υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση, προσπαθεί με τα μέσα που διαθέτει, και όχι μόνο, να υλοποιήσει πολύ σημαντικά έργα, απαντώντας σε κάποια ακραία καιρικά φαινόμενα που δημιούργησαν προβλήματα στη χώρα.

    “Ο στόχος δεν είναι απλώς η προσωρινή αποκατάσταση. Είναι η μόνιμη αποκατάσταση, με έργα υποδομών τα οποία είναι βιώσιμα, πιο ανθεκτικά και θα συμβάλλουν και αυτά στις ασφαλείς μετακινήσεις που όλοι προφανώς ανεξαιρέτως επιθυμούμε”, είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Για τις ανάγκες υλοποίησης των έργων θα δοθούν 233.120.000 ευρώ από το ΤΑΑ, ενώ άλλα 218.660.000 ευρώ θα δοθούν από το τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου, επεσήμανε. Ο κ. Δήμας διαβεβαίωσε τα μέλη της επιτροπής, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες παρακολουθούν την εξέλιξή τους και την υποχρέωση των αναδόχων να υλοποιήσουν έργα υψηλής ανθεκτικότητας και βιώσιμες υποδομές.

    Τα έργα αφορούν:

    – Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού του Δομοκού έως την είσοδο του σιδηροδρομικού σταθμού του Κραννώνα. Οι εργασίες περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της υποδομής και επιδομής της γραμμής, σταθεροποίηση πρανών, ορυγμάτων και επιχωμάτων και την ενίσχυση της αντοχής του δικτύου έναντι μελλοντικών ακραίων καιρικών φαινομένων.

    – Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας σε εντοπισμένα σημεία. Οι εργασίες περιλαμβάνουν έργα αποκατάστασης και βελτίωσης, από υδραυλικής πλευράς, ώστε η γραμμή να τεθεί σε απρόσκοπτη λειτουργία και να αποκτήσει ανθεκτικότητα στα καιρικά φαινόμενα.

    – Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας έως τον σιδηροδρομικό σταθμό Λατομείου, με ανακατασκευή της υποδομής και της επιδομής με χρήση νέων βαρέως τύπου υλικών. Περιλαμβάνονται επίσης έργα θωράκισης της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής σε τμήματα της γραμμής που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα, έναντι πλημμυρικών φαινομένων. Θα γίνει παράλληλα αντικατάσταση των υφιστάμενων τεχνικών γεφύρωσης ρεμάτων, με νέα μεγαλύτερου ανοίγματος. Θα εξεταστεί η περιοσμένη ανύψωση της ερυθράς σιδηροδρομικής γραμμής και θα εφαρμοστεί εγκεκριμένη τυπική διατομή μονής σιδηροδρομικής γραμμής του ΟΣΕ, σε συμμόρφωση με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας. Εργασίες στη σιδηροδρομική γραμμή Βόλου-Μηλεών

    – Αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης ETCS, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλα-Κράννων.

    Ο κ. Δήμας είπε ότι τα έργα υπάγονται στο καθεστώς του ν. 5049/2023 δηλαδή στις διαδικασίες κατεπείγουσας εκτέλεσης έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Για τον καθορισμό των θέσεων που χρήζουν αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τον προσδιορισμό και την εξειδίκευση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης των βλαβών, προηγήθηκαν αυτοψίες από τεχνικούς συμβούλους του ΟΣΕ. Ανέφερε επίσης ότι τα έργα έχουν περάσει από τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ο χρόνος για την ολοκλήρωση των εργασιών είναι 15 μήνες.

    Όσον αφορά τα ποσά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή, ότι η αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης από Δομοκό ως Κραννώνα είναι 173.600.000 ευρώ, η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας είναι προϋπολογισμού 57.660.000 ευρώ, η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου προϋπολογισμού 181.660.000 ευρώ, η αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό ‘Ανω Λεχωνίων έως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μηλεών είναι προϋπολογισμού 1.860.000 ευρώ και η αποκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης είναι προϋπολογισμού 37.200.000 ευρώ.

    Για την αποκατάσταση στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη από την έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Δομοκού έως την είσοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κραννώνα, ανάδοχος είναι η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ με έκπτωση 4% και συμβατική αμοιβή 166.656.000 ευρώ. Για την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, ανάδοχος είναι η εταιρεία ΑΒΑΞ Α.Ε. με έκπτωση 4,10% και αμοιβή 55.295.940 ευρώ. Για την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, ανάδοχος είναι η εταιρεία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ με έκπτωση 4% και αμοιβή 174.393.600 ευρώ. Για την αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης ETCS L1 τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Παλαιοφάρσαλο ως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κράννων, ανάδοχος είναι η Alstrom Transport με έκπτωση 4,2% και αμοιβή 35.637.600 ευρώ.

    Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, ενημέρωσε την επιτροπή ότι θα ληφθούν μέτρα, ώστε οι ισόπεδες διαβάσεις να έχουν αυτόματες μπάρες “για να λειτουργούν με περισσότερη ασφάλεια από ό,τι σήμερα”. Αναφερόμενος στα έργα για την αποκατάσταση των ζημιών από Daniel και Elias, ο κ. Κυρανάκης είπε ότι θα είναι έργα που θα βοηθήσουν να είναι πιο ανθεκτική η γραμμή.

    “Σκοπός μας είναι να επουλωθούν οι πληγές που άφησε πίσω της η θεομηνία, αλλά κυρίως να δημιουργήσουμε ανθεκτικότερες υποδομές, οι οποίες θα ενισχύσουν τη θωράκιση της περιοχής απέναντι στην εντεινόμενη κλιματική κρίση και, ταυτόχρονα, θα βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής της τοπικής κοινωνίας. Έργα καλύτερα από αυτά που υπήρχαν πριν από την καταστροφή” είπε ο πρώην υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας. Ο κ. Σταϊκούρας, αναφερόμενος στο έργο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, επανέλαβε ότι τον Σεπτέμβριο του 2023, η σύμβαση 717 παραδόθηκε πλήρως. “Λίγο πριν τον Daniel δηλαδή, η χώρα είχε σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση πλήρως, στο σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και εξαιτίας του Daniel, λίγες μέρες μετά, αν και ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 100%, χρειάζονται να γίνουν όλες αυτές οι αποκαταστάσεις”, είπε ο κ. Σταϊκούρας.

    Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Αναστάσιος Νικολαϊδης, είπε ότι “είναι πολύ σημαντική η εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας για όσους επιλέγουν το συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς, όπως επίσης είναι σημαντικό για τις τοπικές κοινωνίες και η επαναφορά σιδηροδρομικών δρομολογίων σε περιοχές που εξυπηρετούνταν για δεκαετίες με το τρένο, όπως η Πάτρα, η Φλώρινα και η Δράμα”.

    Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ αλλά και ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών του ΟΣΕ, δηλαδή άνθρωποι, στελέχη που έχουν το know how των μεγάλων αυτών έργων σιδηροδρομικής υποδομής, είναι εξαιρετικά απαισιόδοξοι για το κατά πόσον έργα τέτοιας κλίμακας που σήμερα δεν έχουν καν ξεκινήσει, θα είναι στις αρχές του 2026 έτοιμα για να παρέχουν ασφαλείς και ποιοτικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες, είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.

    “Μετά το έγκλημα στα Τέμπη, ο κόσμος πλέον, έχει αντιληφθεί πως λειτουργεί το σύστημα της ανάθεσης των έργων και της έγκρισης αυτών των μελετών, ποια είναι τα βασικά κριτήρια, που η κάθε κυβέρνηση, όλες οι κυβερνήσεις που πέρασαν, αντιμετωπίζουν τέτοια έργα. Δηλαδή την εξασφάλιση της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο”, είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Κωνσταντίνος Μεταξάς.

    Η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου, κατήγγειλε ότι η κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο παραμένει ζοφερή ενάμιση χρόνο μετά τις δύο θεομηνίες, το δίκτυο παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις και φθορές, τα συστήματα ασφαλείας είναι απαρχαιωμένα, η ηλεκτροκίνηση δεν λειτουργεί σε πολλά τμήματα του δικτύου.

    Για ομηρία του πολιτικού συστήματος στους εργολάβους, καρτέλ εταιρειών που αναλαμβάνουν έργα με το πρόσχημα εκτάκτων συνθηκών, μίλησε ο βουλευτής της “Νίκης” Νίκος Βρεττός.

    Υπάρχουν σοβαρά θέματα διαφάνειας που πρέπει να διευκρινισθούν, ανέφερε ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας και παρατήρησε ότι ανάδοχος του έργου για την αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης και το ETCS, είναι η ίδια εταιρεία που καθυστερούσε τη σύμβαση 717 από το 2014 έως το 2023.

    “Τα έργα πρέπει να προχωρήσουν όπως πρέπει, δεν αρκεί η ράγα. Πρέπει να εγκατασταθούν και όλα τα συστήματα ασφαλείας”, είπε ο βουλευτής των “Σπαρτιατών” Ιωάννης Κόντης.

    “Δεν γίνεται ένα τεχνικό έργο να προχωράει με το ‘περίπου’ μετά από 16 με 18 μήνες με αυτοψίες, όπως λέτε. ‘Περίπου’ εκεί θα γίνουν κάποιες γέφυρες, ‘περίπου’ αυτά θα είναι τα υλικά”, σχολίασε η ανεξάρτητη βουλευτής Γιώτα Πούλου.

    Related Articles

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    εισάγετε το σχόλιό σας!
    παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

    - Advertisement -spot_img

    Latest Articles