Η διαχείριση των data (δεδομένων) και της αντίστοιχης γνώσης που προκύπτει από την ανάλυσή τους αποτελούν την μεγαλύτερη πρόκληση των επαγγελματιών του μάρκετινγκ.
Σύμφωνα με όσα επισημαίνει μιλώντας σε γνωστή ιστοσελίδα ο Μάρκος Φραγκουλόπουλος, Founding Member του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «The Marketing Hub» και Ηead of Interamerican Corporate Marketing το συμπέρασμα αυτό καταδεικνύει η έρευνα «Marketing Pulse 2022» στην οποία συμμετείχαν 70 κατά κύριο λόγο μεγάλες σε μέγεθος εταιρείες της χώρας και αντίστοιχα υψηλόβαθμα στελέχη marketing.
Νέες στρατηγικές
Σύμφωνα με τον κ. Φραγκουλόπουλο «στο νέο περιβάλλον της αγοράς, όπως διαμορφώνεται στη μετά-Covid εποχή, οι επιχειρήσεις καλούνται να αναθεωρήσουν τις στρατηγικές τους, να μετασχηματιστούν ψηφιακά και να ενσωματώσουν νέα στοιχεία για την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Η έρευνα ”Marketing Pulse 2022” αποδεικνύει ότι η διαχείριση των data αποτελεί το καθολικό focus της αγοράς. Συγκεκριμένα, αναγνωρίζεται από το 61% των marketers ως η κορυφαία πρόκληση για τα επόμενα χρόνια».
Εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό
Στο πλαίσιο αυτό, καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν το τοπίο στην αγορά, η εξεύρεση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού από τις επιχειρήσεις θεωρείται μια από τις πλέον κρίσιμες παραμέτρους για την ανάπτυξή τους. Σύμφωνα με τον κ. Φραγκουλόπουλο, ο ρόλος των κατάλληλων ανθρώπων σε μια επιχείρηση, όπως προκύπτει από την έρευνα, είναι μεγαλύτερος σε σημαντικότητα σε σχέση με την ύπαρξη υψηλών marketing budgets. Σύμφωνα με τον ίδιο, δυσκολία αντιμετωπίζουν οι επικεφαλής των τμημάτων marketing να βρουν στελέχη με τις ικανότητες να διαχειριστούν για παράδειγμα τα δεδομένα ή τις σύγχρονες τεχνολογίες.
Ψηφιακό μάρκετινγκ
Ένα επίσης ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι το digital marketing όπως και το brand building παραμένουν σε πολύ υψηλή προτεραιότητα για τις εταιρείες, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι οι μάρκες αναζητούν, μέσω των ψηφιακών μέσων, να προσεγγίσουν τους Έλληνες καταναλωτές οι οποίοι είναι πλέον πολύ εξοικειωμένοι με την χρήση του digital και ώριμοι ψηφιακά.
Την ίδια στιγμή, το brand building φαίνεται να συνδέεται κυρίως με την αναζήτηση ενός μεγαλύτερου purpose (σκοπού) για κάθε επιχείρηση. Ενός σκοπού με βαθύτερο νόημα που κινητοποιεί τους εργαζομένους και βάζει σε νέα βάση και προοπτική τη σχέση της μάρκας με τους πελάτες της.
Τέλος οι marketers δηλώνουν ότι ο τρόπος και οι στρατηγικές μέσω των οποίων θα επιδιώξουν μια ισχυρότερη ανάπτυξη για τις εταιρείες που αντιπροσωπεύουν, θα είναι η οργανική ανάπτυξη με εστίαση στην δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Διαφοροποιήσεις
Σημειώνεται ότι η έρευνα Μarketing Pulse πραγματοποιήθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «The Marketing Hub» στην αρχή του 2022 με τη συμβολή του τμήματος Marketing & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, πριν τις μεγάλες και καταιγιστικές εξελίξεις σε γεωπολιτικό και οικονομικό επίπεδο. «Ως εκ τούτου οι marketers δεν απαντούν έχοντας ως δεδομένο τις παραπάνω σημαντικές αλλαγές. Είναι αυτονόητο ότι στο Marketing Pulse του 2023 θα έχουμε να δούμε σημαντικές διαφοροποιήσεις πιθανότατα σε σχέση με τα φετινά αποτελέσματα, τόσο σε επίπεδο στρατηγικών όσο και σε επίπεδο προτεραιοτήτων και πρωτοβουλιών» διευκρινίζει ο κ. Φραγκουλόπουλος και συμπληρώνει: «Πρόθεσή μας ως Marketing Hub (www.themarketinghub.org) είναι να συνεχίσουμε και να διευρύνουμε την πρωτοβουλία του Marketing Pulse, αυξάνοντας τη συμμετοχή όλο και περισσοτέρων ανώτατων στελεχών του marketing στην έρευνα, δίνοντας απαντήσεις σε σημαντικά business και marketing θέματα».
Αναγκαία η ψηφιακή αναβάθμιση
Πόσο ψηφιακά ώριμες είναι όμως οι ελληνικές επιχειρήσεις; Η πανδημία σίγουρα βοήθησε την ψηφιακή αναβάθμιση καθώς ώθησε σε σύντομο χρονικό διάστημα την πλειοψηφία των επιχειρήσεων – κυρίως μικρομεσαίων – να λειτουργήσουν σε ένα ψηφιακό περιβάλλον ιδιαίτερα αναβαθμισμένο ξεπερνώντας τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν.
Εμπόδια και δεξιότητες
Μελέτη που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό εταιρείας τηλεπικοινωνιών σε 500 μικρομεσαίες επιχειρήσεις πανελλαδικά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2022, έδειξε ότι 1 στις 2 ΜμΕ βρίσκονται ακόμη στα πολύ αρχικά στάδια της ψηφιακής ωριμότητας, με ελάχιστη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Τα κύρια εμπόδια στην αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών είναι η έλλειψη ενημέρωσης (47%), χρηματοοικονομικών πόρων (45%), υποστήριξης από τους προμηθευτές τεχνολογίας (41%) και τεχνικών γνώσεων (39%). Αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες, ενώ το 50% των ΜμΕ δηλώνουν ότι οι υπάλληλοι και ιδιοκτήτες δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη σωστή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, μόνο το 30% δηλώνουν ότι παρακολουθούν σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα.
Πιο εύκολη επαναφορά
Από την έρευνα προέκυψε ότι οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού, καθώς χρησιμοποίησαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά. Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αξιοποίησαν την τηλεργασία και χρησιμοποίησαν εργαλεία τηλεδιάσκεψης. Επίσης, αξιοποίησαν τις ψηφιακές καμπάνιες για να προωθήσουν πιο αποτελεσματικά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες στους καταναλωτές και έκαναν πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου δημιουργώντας ένα συμπληρωματικό κανάλι διανομής. Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι ότι 7 στις 10 επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνολογίες και στο μέλλον.
Επιχειρηματικά οφέλη
Στα επιχειρηματικά οφέλη από τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών οι εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν, μεταξύ άλλων, την ομαλή καθημερινή λειτουργία, την υψηλή παραγωγικότητα, τον σωστό έλεγχο των πόρων, το αποδοτικό μάνατζμεντ της εταιρείας, την αύξηση των πωλήσεων, τη διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες, τη μείωση του κόστους καθώς και τη σωστή λήψη αποφάσεων.