Με δύο ακόμη δράσεις συνεχίζει η Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τη συμμετοχή της στη διεθνή πρωτοβουλία Meta Xenakis που τιμά τα 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου Έλληνα συνθέτη Ιάννη Ξενάκη.
Την Τρίτη 31 Μαΐου στις 19:00, η Μουσική Βιβλιοθήκη, διοργανώνει τη διάλεξη του καθηγητή πληροφορικής, και διευθυντή τμήματος Πληροφορικής στις Τέχνες του Πανεπιστημίου Τσάρλεστον των ΗΠΑ Βασίλη Μάναρη με τίτλο «Ιάννης Ξενάκης και Αλγοριθμική Μουσική», που συνοδεύεται από σύντομη διαδραστική performance. Την ίδια ημέρα στις 18.30 θα γίνει ξενάγηση στην έκθεση «Xenakis³: Ο μουσικός, ο μαθηματικός, ο μηχανικός», που ανοίγει επίσημα την 1η Ιουνίου, από την επιμελήτριά της Gabriella Spanò. Στην έκθεση εκτίθενται βιβλία, παρτιτούρες, ηχογραφήσεις, χειρόγραφα και προγράμματα συναυλιών από τη συλλογή της Βιβλιοθήκης.
Πρωτοπορία
Ο Ιάννης Ξενάκης ήταν πρωτοπόρος στη χρήση αλγοριθμικών τεχνικών και μαθηματικών μοντέλων σε σύνθεση μουσικής και εικαστικών έργων με πολυμέσα. Συνδύασε αρχιτεκτονική, μαθηματικά, μουσική και τέχνη για να δημιουργήσει avant garde συνθέσεις και εικαστικά έργα που δεν θα ήταν δυνατά χωρίς τις βαθύτερες αλγοριθμικές και μαθηματικές του γνώσεις, και την χρήση ελεγχόμενης τυχαιότητας και στοχαστικών διαδικασιών. Η ομιλία θα χρησιμοποιήσει παραδείγματα από έργα αλγοριθμικής και στοχαστικής μουσικής του Ξενάκη, όπως το Concret PH, Metastasis, και UPIC, για να εξερευνήσει τους τρόπους που πιθανώς θα έγραφε σήμερα ο Ξενάκης μουσική έχοντας πρόσβαση στη μοντέρνα τεχνολογία του σήμερα, όπως τα κινητά τηλέφωνα και άλλες φορητές υπολογιστικές συσκευές.
Η ομιλία
Η ομιλία θα επικεντρωθεί σε θέματα και παραδείγματα που καλύπτει η διεθνής δράση Meta-Xenakis. Αυτά συμπεριλαμβάνουν: τον συνδυασμό μουσικής, επιστήμης, και τεχνολογίας – την ζωντανή αναβίωση ενός από τα πρώτα έργα του Ξενάκη, το Concret PH, μέσω της χρήσης ηχείων και οθονών κινητών τηλεφώνων – το UPIC (ένα σύστημα που ανέπτυξε ο Ξενάκης για τη σύνθεση μουσικής μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών) – τις μεθόδους και τεχνικές σύνθεσης του Ξενάκη, και το πώς αυτές μπορούν να ενισχυθούν με νεότερες ιδέες σχετικές με την δημιουργία υπολογιστικών μοντέλων της ανθρώπινης αισθητικής και δημιουργικότητας – το πώς οι μουσικές χειρονομίες και η σημειογραφία μπορούν να εξελιχθούν με την πρόοδο στους αισθητήρες, τη μετάφραση δεδομένων σε άλλα μέσα, και τις τεχνικές αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή – και το πώς η στοχαστική μουσική και η τέχνη μπορούν να εξελιχθούν μέσω άλλων μαθηματικών μεθόδων και μοντέλων που δεν χρησιμοποίησε ο Ξενάκης, για να συνδυάσουν ιδέες και τεχνικές από κλασική μουσική θεωρία με το σύνολο των τεχνικών που εισήγαγε ο ίδιος.
Αλγοριθμικές Τέχνες
Η ομιλία θα παρουσιάσει επίσης μια ανασκόπηση του πρόσφατου διήμερου συνεδρίου για Αλγοριθμικές Τέχνες, εμπνευσμένο εν μέρει από τον Ξενάκη, με τη συγχρηματοδότηση του Εθνικού Ιδρύματος Επιστημών (National Science Foundation – NSF) και του Εθνικού Κληροδοτήματος για τις Τέχνες (National Endowment for the Arts – NEA), των ΗΠΑ.
Κεντρικός Ομιλητής:
Βασίλης Μάναρης, καθηγητής πληροφορικής, διευθυντής τμήματος Πληροφορικής στις Καλές Τέχνες του Πανεπιστημίου Τσάρλεστον, ΗΠΑ
Ομιλητές:
Annie Forgette, γραφίστρια, απόφοιτος τμήματος Πληροφορικής στις Καλές Τέχνες του Πανεπιστημίου Τσάρλεστον, ΗΠΑ
Sammi Ramsden, μουσικός, απόφοιτος τμήματος Πληροφορικής στις Καλές Τέχνες και μεταπτυχιακή φοιτήτρια τμήματος Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Τσάρλεστον, ΗΠΑ
Ελεύθερη είσοδος με δελτία προτεραιότητας κατόπιν ηλεκτρονικής κράτησης.