Ακρίβεια: Έως 15% η μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ – Παρόλο αυτά ο μήνας δεν βγαίνει ούτε με 1.500 ευρώ

0

Στην περσινή προεκλογική εκστρατεία ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύθηκε για την αύξηση των μισθών και έθεσε ως στόχο ο μέσος μισθός να φτάσει τα 1.500 ευρώ μεικτά. Κι αν στο πρώτο άκουσμα ένας τέτοιος μισθός φαντάζει μάλλον ικανοποιητικός, ειδικά σε μια χώρα που μέχρι πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν «πλούσιος» ένας άνθρωπος που έβγαζε 1.000 ευρώ μηνιαίως, η σκληρή πραγματικότητα του 2024 αποδεικνύει ότι ένα καθαρό εισόδημα 1.500 ευρώ δεν φτάνει καν για να καλύπτει τις ανάγκες του ένας μισθωτός που ζει με τις ελάχιστες ανέσεις.

Ετσι, ακόμα κι αν ο στόχος για μέσο μισθό 1.500 ευρώ επιτευχθεί μέχρι το 2027, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν το επίπεδο διαβίωσης του μέσου έλληνα πολίτη θα σημειώσει βελτίωση. Το αναλυτικό εξοδολόγιο για ένα μονομελές νοικοκυριό με έναν ενήλικο 30-40 ετών και για ένα τετραμελές νοικοκυριό με δύο ενηλίκους και δύο παιδιά. Στην πρώτη περίπτωση, υπό την προϋπόθεση ότι το άτομο πληρώνει ενοίκιο ή εξυπηρετεί ένα στεγαστικό δάνειο, τα έξοδα, χωρίς να υπολογίζονται σπατάλες και πολυτέλειες, ανέρχονται σε 1.590 ευρώ μηνιαίως. Στη δεύτερη περίπτωση, φτάνουν τα 3.660 ευρώ. Το συμπέρασμα είναι κοινό: με έναν «καλό» καθαρό μισθό 1.500 ευρώ ο μήνας δεν βγαίνει.

Πάνω από 1.000 ευρώ για στέγαση και διατροφή
Τα δύο μεγαλύτερα έξοδα ενός νοικοκυριού είναι η στέγαση και η διατροφή. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2023, το φτωχότερο 20% των Ελλήνων ξοδεύει το ένα τρίτο (33,8%) του εισοδήματός του για τρόφιμα και το ένα τέταρτο (22%) για τη στέγαση. Τα δεδομένα αυτά μπορεί να ισχύουν κατά μέσο όρο, όμως το υψηλό ποσοστό ιδιοκατοίκησης στη χώρα συμβάλλει στην υποεκτίμηση του μέρους του εισοδήματος που αφιερώνεται για τη στέγαση.
Στην Ελλάδα – και δη στην Αθήνα – του 2024, όμως, τα ενοίκια έχουν φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με την ΤτΕ, οι τιμές των ακινήτων αυξήθηκαν κατά 9,2% σε ετήσια βάση στο β’ τρίμηνο του 2024 και πλέον είναι κατά 5,3% υψηλότερες από αυτές που ίσχυαν το 2007. Ενα μέσο ενοίκιο για ένα διαμέρισμα περίπου 60 τετραγωνικών μέτρων σε μια συνοικία της Αθήνας σπανίως πέφτει κάτω από τα 550 ευρώ. Στην περίπτωση μιας τετραμελούς οικογένειας, το διαμέρισμα θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο και το ενοίκιό του θα είναι προφανώς αυξημένο, κοντά στα 850 ευρώ.

Το δεύτερο μεγάλο έξοδο είναι η διατροφή και τα προϊόντα που αγοράζει κανείς από το σουπερμάρκετ: Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα συνεχίζει να κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα στην Ελλάδα (υψηλότερα από τον αντίστοιχο της ΕΕ) και έκλεισε τον Σεπτέμβριο στο 3,2%. Υπολογίζοντας τους λογαριασμούς του σουπερμάρκετ που πληρώνει ένα μονομελές νοικοκυριό στο σύνολο του έτους και υπό την προϋπόθεση να καλύπτει σχεδόν το σύνολο των διατροφικών του αναγκών ετοιμάζοντας γεύματα στο σπίτι, το μηνιαίο κόστος του σουπερμάρκετ ανέρχεται γύρω στα 480 ευρώ.

Στο σύνολο αυτό μπαίνουν τα εβδομαδιαία ψώνια, αλλά και αγορές που γίνονται μία φορά τον μήνα (π.χ. ελαιόλαδο, αφρόλουτρο), μία φορά τους δύο μήνες (π.χ. ξυριστικά, σαμπουάν), αλλά και αυτά που αγοράζουμε μία φορά τον χρόνο (π.χ. απορρυπαντικό πλυντηρίου). Για μια τετραμελή οικογένεια, το μηνιαίο κόστος του σουπερμάρκετ γίνεται πολύ υψηλότερο και κυμαίνεται κοντά στα 1.000 ευρώ. Σε αυτό το ποσό συνυπολογίζονται τα ακριβά βρεφικά είδη (βρεφικά γάλατα, πάνες), καθώς και η κάλυψη των διατροφικών αναγκών τριών ατόμων (δύο ενήλικοι και ένα παιδί σχολικής ηλικίας).
Η Ένωση σούπερ-μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε στα ράφια των Σούπερ-Μάρκετ η εφαρμογή της μείωσης τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια που μαστίζει τα νοικοκυριά.

Η πρωτοβουλία μείωσης τιμής αφορά πρόσκληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Τάκη Θεοδωρικάκου προς το σύνολο των προμηθευτών τροφίμων και επωνύμων καταναλωτικών προϊόντων καθώς και του οργανωμένου λιανεμπορίου (Σούπερ-Μάρκετ) της χώρας.

Τόσο οι προμηθευτές όσο και το οργανωμένο λιανεμπόριο ανταποκρίνονται θετικά στην πρόσκληση του Υπουργού και στα ράφια των Σούπερ-Μάρκετ μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα είναι διαθέσιμοι περίπου εκατόν είκοσι (120) κωδικοί προϊόντων, σαν ξεκίνημα της πρωτοβουλίας, με τις νέες μειωμένες τιμές.

Μειωμένες τιμές από 6% έως και 15%, «αντίδοτο» στην ακρίβεια
Ήδη, σε περίπου 60 κωδικούς προϊόντων
Έως 31/10 θα φτάσουν τους 120 κωδικούς
Στόχος: να ξεπεράσουν τους 600
Διάρκεια: 2-3 μήνες (πρόβλεψη για συνέχεια της ιδιωτικής αυτής πρωτοβουλίας)
Αφορά: μακαρόνια, ρύζι, όσπρια, απορρυπαντικά, καθαριστικά – είδη προσωπικής υγιεινής, βρεφικές πάνες, ελαιόλαδο, ντοματοπελτέδες κ.ά.
Θα πραγματοποιούνται έλεγχοι για τυχόν παραβάσεις – παραπλανητικές εκπτώσεις
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» για την ακρίβεια και τα νοικοκυριά που «στενάζουν».

«Αυτή η πρωτοβουλία ανακοινώθηκε από τον ΣΣΕ προς το υπ. Ανάπτυξης, ότι 60 κωδικοί προϊόντα θα μειωθούν οι τιμές από 6-15% και σταδιακά θα πάνε στους 600. Κάθε μέρα κάνουν προσφορές, εάν θέλουν να περάσουν στον καταναλωτή ότι αυτό είναι μείωση, εμείς σε αυτό δεν συμφωνούμε», ανέφερε.

Διαβουλεύσεις
Προηγήθηκαν πολλές διαβουλεύσεις ανάμεσα στις αλυσίδες λιανεμπορίου, τους προμηθευτές και τη βιομηχανία, με στόχο να εξαντληθούν οι δυνατότητες για μειώσεις με περισσότερο μόνιμο χαρακτήρα στους λεγόμενους ταχυκίνητους κωδικούς προϊόντων. Αυτό ήταν και το πλαίσιο που είχε θέσει ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.

Το επόμενο διάστημα, η λίστα με τις μειώσεις τιμών θα ανανεώνεται με στόχο να συμπεριλάβει συνολικά 600 κωδικούς με βασικά καταναλωτικά προϊόντα στο επόμενο δίμηνο και έως το τέλος του 2024.
Ξεκίνησε η εφαρμογή της μείωσης τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα στα «ράφια» των σούπερ μάρκετ, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια που μαστίζει τα νοικοκυριά.

Η πρωτοβουλία μείωσης τιμής αφορά πρόσκληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Τάκη Θεοδωρικάκου προς το σύνολο των προμηθευτών τροφίμων και επωνύμων καταναλωτικών προϊόντων καθώς και του οργανωμένου λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ) της χώρας. Μάλιστα, το υπουργείο Ανάπτυξης έδωσε στη δημοσιότητα τους πρώτους 123 κωδικούς, οι οποίοι μετέχουν στη μείωση τιμών, από 6% έως 15%.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ