Επιβεβαίωσε την αισιοδοξία της κυβέρνησης για αυξημένα φορολογικά έσοδα από τις πλατφόρμες διαμοιρασμού, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γ. Πιτσιλής, μιλώντας στο πλαίσιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου για τις ψηφιακές πλατφόρμες από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Ο κ. Πιτσιλής εξέφρασε την εκτίμηση ότι τα προβλεπόμενα έσοδα από την οικονομία του διαμοιρασμού (Booking, Airbnb κλπ) μπορεί να φτάσουν τα 700 εκατ. ευρώ, με βάση την έως τώρα εικόνα της πορείας των σχετικών εσόδων, βασίζοντας την πρόβλεψή του στα στοιχεία του πρώτου επταμήνου του 2023, που δείχνουν αύξηση των δηλωθέντων εισοδημάτων κατά 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Συγκεκριμένα, από τα 268 εκατ. ευρώ, τα δηλωθέντα εισοδήματα έφτασαν τα 347 εκατ. ευρώ. Αν συνεχίσει ίδια εικόνα μπορεί και να ξεπεράσουμε και τα 700 εκατ. ευρώ, ανέφερε ο διοικητής της ΑΑΔΕ. Επισήμανε ότι από τα 60 εκατ. ευρώ, που δήλωναν ως εισόδημα οι πλατφόρμες αυτές το 2017, έφτασαν το 2022 να δηλώνουν περίπου 540 εκατ. ευρώ, κάνοντας λόγο για θεαματική αύξηση.
«Τα δεδομένα που παρουσίασε ο κ. Πιτσιλής ήταν ακόμα πιο αισιόδοξα από αυτά, που ανέφερα χθες», σχολίασε ο παριστάμενος υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Χ. Θεοχάρης. Μίλησα για 600 εκατ. ευρώ ενώ ο κ. Πιτσιλής μίλησε ακόμα και για 700 εκατ. ευρώ τα οποία μπορεί να αγγίξουμε, είπε ο κ. Θεοχάρης.
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας και άλλες διατάξεις για τη φορολογική διαδικασία, την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου» έγινε δεκτό επί της αρχής από τα μέλη της επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, με τους βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ-ΚΑ να συμφωνούν και τους βουλευτές των άλλων κομμάτων να επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν στη συνεδρίαση της Ολομέλειας..
Έρχεται η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας που αφορά στον τρόπο που θα εντοπίζονται εισοδήματα από ψηφιακές πλατφόρμες.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός, Χάρης Θεοχάρης, παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο τη νομοθετική ρύθμιση για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/514 του Συμβουλίου σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας.
Με τις νέες διατάξεις ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ των φορολογικών αρχών των χωρών – μελών της Ε.Ε. και διευκολύνονται οι έλεγχοι προκειμένου να εντοπίζονται τα εισοδήματα που αποκτώνται μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, που δραστηριοποιούνται σε τομείς, όπως μισθώσεις ακινήτων και μέσων μεταφοράς, παροχή προσωπικών υπηρεσιών, πώληση αγαθών κ.ά. Για πρώτη φορά ορίζεται υποχρέωση των πλατφορμών να συλλέγουν στοιχεία από τους πωλητές ή εκμισθωτές, που τις αξιολογούν και διαβιβάζουν τα στοιχεία αυτά στις φορολογικές αρχές. Επίσης, προβλέπεται και η διενέργεια κοινών ελέγχων, από μικτά συνεργεία αποτελούμενα από ελεγκτές δύο κρατών-μελών.
Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι:
Οι πλατφόρμες θα διαβιβάζουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο – επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμός τραπεζικού λογαριασμού κ.ά.) του πωλητή, το ύψος του εισοδήματος που απέκτησε ο πωλητής, τις προμήθειες που κατέβαλε κ.ά. στη φορολογική αρχή όπου έχει την έδρα του ο πωλητής. Τα στοιχεία θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά μέσω του υφιστάμενου κοινού δικτύου επικοινωνιών (CCN), που έχει αναπτύξει η Ένωση. Αν πρόκειται για μισθώσεις ακινήτων, διαβιβάζονται επιπλέον οι ημέρες που διήρκησαν αυτές, οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν και η διεύθυνση του ακινήτου. Με βάση τα στοιχεία αυτά, θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις των εισοδημάτων που δήλωσαν οι πωλητές με εκείνα που καταγράφηκαν στις πλατφόρμες.
Οι έλεγχοι δεν περιορίζονται στις διασυνοριακές πωλήσεις, αλλά αφορούν προφανώς και τις υπηρεσίες που παρέχονται από αγοραστές και πωλητές που είναι κάτοικοι της ίδιας χώρας και πραγματοποίησαν μια συναλλαγή μέσω ψηφιακής πλατφόρμας.
Η καταγραφή των στοιχείων πωλητών, που ήταν ενεργοί την 1η Ιανουαρίου 2023, θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως την 31η Δεκεμβρίου 2024.
Ενοποιημένη αντιμετώπιση από τα κράτη-μέλη
Όπως επισημαίνεται στο προοίμιο της Οδηγίας, «ορισμένα κράτη μέλη έχουν επιβάλει μονομερή υποχρέωση υποβολής στοιχείων, η οποία δημιουργεί πρόσθετο διοικητικό κόστος για τους φορείς εκμετάλλευσης πλατφόρμας, καθώς οφείλουν να συμμορφώνονται με πολλά εθνικά πρότυπα υποβολής στοιχείων. Είναι επομένως απαραίτητο να εισαχθεί τυποποιημένη απαίτηση υποβολής στοιχείων η οποία θα εφαρμόζεται σε ολόκληρη την εσωτερική αγορά».
Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που έχει θεσπίσει σχετική νομοθεσία, η εφαρμογή της οποίας ενισχύεται με την ενσωμάτωση της Οδηγίας. Επιπλέον, η ΑΑΔΕ έχει ήδη προχωρήσει σε συμφωνίες με τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες (Booking, Airbnb, Expedia, κ.λπ.).
Τα νέα ψηφιακά εργαλεία αποτελούν συμμάχους μας στην κατεύθυνση της βελτίωσης της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας του ελεγκτικού μηχανισμού και της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής. Το νομοσχέδιο που φέρνουμε στη Βουλή ακολουθεί ακριβώς αυτή την κατεύθυνση καθώς στις διατάξεις του περιλαμβάνονται εργαλεία, που θα συμβάλλουν σημαντικά στην διευκόλυνση των ελέγχων, τόσο στο πεδίο των διαδικτυακών συναλλαγών μέσω ψηφιακών πλατφορμών όσο και σε εκείνο των αγορών από φυσικά καταστήματα με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες, σύμφωνα με το πλαίσιο που θέτει η σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία. Στο μέτωπο της φοροδιαφυγής λειτουργούμε με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που μας παρέχουν οι νέες τεχνολογίες αλλά και κάθε δυνατότητα συνεργασίας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Ρυθμίσεις για τη λειτουργία και διασύνδεση των POS με την ΑΑΔΕ
Με το ίδιο νομοσχέδιο, ενόψει της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, θεσπίζεται υποχρέωση των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών μέσω κάρτας να συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης των POS με την ΑΑΔΕ και, αντίστοιχα, των επιχειρήσεων να χρησιμοποιούν POS που πληρούν τις προϋποθέσεις αυτές. Προβλέπεται η υποβολή δήλωσης συμμόρφωσης από την πλευρά των παρόχων, η οποία θα δημοσιοποιείται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ. Η μη υποβολή της δήλωσης συνεπάγεται την παύση νόμιμης λειτουργίας των POS, καθώς και πρόστιμα έως 200.000 ευρώ για τους παρόχους και έως 10.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ακατάλληλα POS.
Η υιοθέτηση των τεχνικών αυτών ρυθμίσεων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και την επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν ανακοινωθεί από την κυβέρνηση. Εντάσσονται δε στο συνολικότερο σχέδιο της κυβέρνησης για την αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων με σκοπό την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Επιπλέον, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι εξής πρόσθετες διατάξεις:
Η προθεσμία απόδοσης του τέλους παρεπιδημούντων για το έτος 2022 και τους μήνες Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο του 2023 μετατίθεται στο τέλος Οκτωβρίου 2023.
Επεκτείνεται η ρύθμιση που προβλέπει την παρακράτηση 10% των αποδόσεων υπέρ τρίτων ως δημόσιων εσόδων έως και την 31η Δεκεμβρίου 2027.
Επεκτείνεται χρονικά έως και το 2025 η πρόβλεψη για την καταγραφή σε έναν κωδικό του προϋπολογισμού του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Το ΤΑΙΠΕΔ αποκτά τη δυνατότητα να κάνει τοποθετήσεις στο Χρηματιστήριο με τους όρους και κανόνες, που ισχύουν για όλες τις επιχειρήσεις, κυρίως ως προς τη διασφάλιση της αξίας των μετοχών.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναθέτει σε Τράπεζα ή Εταιρία Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΥ) την αποτίμηση κινητών αξιών που πρόκειται να αξιοποιήσει, για να βρεθεί το δίκαιο και εύλογο τίμημα.
Εκσυγχρονίζεται και επιταχύνεται η διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο για αγοραπωλησίες κινητών αξιών του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία είναι απαραίτητη σε συναλλαγές στο Χρηματιστήριο αξίας άνω των 1.700.000 ευρώ. Ο έλεγχος γίνεται κατ’ αρχήν σε προγενέστερα στάδια της συναλλαγής και ολοκληρώνεται εντός 48 ωρών μετά από τη συμφωνία ως προς ύψος του τιμήματος.