Από τη νέα σχολική χρονιά, το μάθημα της κολύμβησης επανέρχεται δυναμικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γ’ και Δ’ τάξεων Δημοτικού, εμπλουτισμένο με νέα στοιχεία ναυαγοσωστικής και πρώτων βοηθειών. Το Υπουργείο Παιδείας στοχεύει στην ουσιαστική βελτίωση της κολυμβητικής ικανότητας των μαθητών και στην εκπαίδευσή τους σε βασικές δεξιότητες ασφάλειας στο νερό.
Η πρωτοβουλία αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα μετά τα πρόσφατα τραγικά περιστατικά πνιγμών, που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη και αναδεικνύουν το χρόνιο πρόβλημα ανεπαρκούς κολυμβητικής εκπαίδευσης στα σχολεία. Σύμφωνα με τα στελέχη του Υπουργείου, η ενίσχυση του μαθήματος αποτελεί κρίσιμο βήμα για την ανάπτυξη σωτήριων αντανακλαστικών από μικρή ηλικία, μέσω της εισαγωγής βασικών γνώσεων ναυαγοσωστικής.
Η κολύμβηση, πέρα από άθλημα, είναι μια ζωτική δεξιότητα σε μια χώρα με εκτεταμένη ακτογραμμή και έντονη τουριστική δραστηριότητα. Δεδομένα της EuroSafe καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα παραμένει στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη ως προς τους θανάτους από πνιγμό, με παιδιά και ηλικιωμένους να κινδυνεύουν περισσότερο.
Παρά την ήδη υπάρχουσα παρουσία του μαθήματος σε ορισμένες τάξεις, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα σε προσωπικό, υποδομές και επάρκεια ωρών διδασκαλίας. Ο νέος σχεδιασμός περιλαμβάνει:
-
Υποχρεωτική ένταξη στις τάξεις Γ’ και Δ’ Δημοτικού
-
Διεύρυνση της διάρκειας και των στόχων διδασκαλίας
-
Εμπλουτισμό με ναυαγοσωστική και πρώτες βοήθειες
-
Συνδυασμό μάθησης με παιχνίδι και πρόληψη
-
Έμφαση στην αυτοπροστασία και πρόληψη ατυχημάτων
Η νέα μορφή του μαθήματος περιλαμβάνει θεωρητική και πρακτική εξοικείωση με ναυαγοσωστικές τεχνικές, ασκήσεις αυτοπροστασίας σε υδάτινο περιβάλλον και επιδείξεις διάσωσης. Παράλληλα, διασφαλίζεται η δωρεάν μετακίνηση των μαθητών προς τα κολυμβητήρια, που είναι είτε δημοτικά είτε κρατικά.
Η πρωτοβουλία αυτή δεν αφορά μόνο τη σωματική αγωγή αλλά αποτελεί εκπαιδευτική και πολιτισμική τομή, με στόχο να δημιουργήσει μια νέα κουλτούρα ασφάλειας, ευθύνης και προστασίας στη νέα γενιά. Η επιτυχία της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την επάρκεια εκπαιδευτικού προσωπικού και την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων, ώστε να μην υπάρξουν κενά στη διδασκαλία.