Αλλαγές σε 315 Δήμους της χώρας: Έρχονται οι «Έξυπνες Πόλεις» – Οι υπηρεσίες του ψηφιακού μετασχηματισμού

0

Τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «Έξυπνες Πόλεις» θα έχουν από 1η Ιουλίου 315 Δήμοι της χώρας. Όπως ανακοίνωσε από τα Χανιά ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, από τον επόμενο μήνα οι Δήμοι με πληθυσμό κάτω των 100 χιλιάδων κατοίκων θα μπορούν να υποβάλλουν τις προτάσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Με τον τρόπο αυτό, αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση και για το δεύτερο στάδιο του προγράμματος «Έξυπνες Πόλεις», το οποίο ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος τον Οκτώβριο του 2021, σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Θοδωρή Λιβάνιο.

 Ψηφιακή υποβολή

Η υποβολή των σχεδίων θα πραγματοποιείται ψηφιακά, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του ΕΣΠΑ (ΟΠΣ ΕΣΠΑ), μέχρι και την 31η Οκτωβρίου 2022. Για τον σκοπό αυτό, ο μηχανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα είναι στη διάθεση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, αλλά και κάθε Δήμου ξεχωριστά, για οποιαδήποτε πληροφορία ή συνδρομή χρειαστεί αναφορικά με την κατάρτιση και την υποβολή των σχεδίων αξιοποίησης του προγράμματος. 

Επτά κατηγορίες

Με το πρόγραμμα των «Έξυπνων Πόλεων» δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους Δήμους να ευθυγραμμιστούν με την κεντρική διοίκηση αναφορικά στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού. Σκοπός του προγράμματος είναι η αναβάθμιση της καθημερινότητας των δημοτών και των τοπικών κοινωνιών, με την επιλογή εκείνων των ψηφιακών έργων που ανταποκρίνονται καλύτερα στις προτεραιότητες κάθε Δήμου, μέσα από έναν κατάλογο έργων που διαρθρώνονται σε επτά κατηγορίες:

Βιώσιμη Μετακίνηση

Εξοικονόμηση Ενέργειας

Μείωση Ενεργειακού Αποτυπώματος Δημοτικών Κτιρίων

Βελτίωση Εξυπηρέτησης Πολίτη και Επιχείρησης

Βελτίωση Ποιότητας Ζωής

Ενίσχυση τοπικής Δημοκρατίας, Διαβούλευσης και Διαφάνειας

Προστασία από Κυβερνοεπιθέσεις και ενίσχυση Ψηφιακών Υποδομών)

Η δράση για τους 315 Δήμους χρηματοδοτείται με περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάκαμψης (ΕΤΠΑ). Τα ποσά που έχουν στη διάθεσή τους οι δήμοι κυμαίνονται από 210.000 € (για τους πολύ μικρούς δήμους) μέχρι 2.770.000 € (για τους δήμους με πληθυσμό λίγο μικρότερο των 100.000 κατοίκων). Επισημαίνεται ότι κάθε Δήμος γνωρίζει εκ των προτέρων το ύψος χρηματοδότησης, ώστε να επιλέξει τις κατάλληλες δράσεις.

Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα είναι ήδη σε εξέλιξη για τους 16 Δήμους άνω των 100.000 κατοίκων συν τα Τρίκαλα, λόγω της σημαντικής ψηφιακής υποδομής που έχουν ήδη αναπτύξει. Η χρηματοδότηση του πρώτου σταδίου, ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ, γίνεται με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Οι δράσεις

Αναλυτικά, οι 38 δράσεις, ανάμεσα στις οποίες κάθε Δήμος καλείται να επιλέξει εκείνες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του, είναι οι ακόλουθες:

  1. Έξυπνο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ)
  2. Έξυπνες στάσεις ΜΜΜ
  3. Έξυπνο σύστημα διασφάλισης προσβασιμότητας ατόμων με κινητικά προβλήματα
  4. Έξυπνες διαβάσεις πεζών και φιλικές προς ΑΜΕΑ
  5. Συστήματα ενημέρωσης για την κυκλοφορία
  6. Έξυπνοι κάδοι απορριμμάτων
  7. Διασύνδεση λαμπτήρων σε κεντρικό υπολογιστικό κέντρο διαχείρισης
  8. Οργάνωση Γραφείου Κίνησης και Διαχείριση Δημοτικού στόλου οχημάτων.
  9. Έξυπνα συστήματα ενεργειακής διαχείρισης δημοτικών και σχολικών κτιρίων
  10. Έξυπνα συστήματα ηλεκτροφωτισμού εντός δημοτικών κτιρίων
  11. Έξυπνος Οδηγός Πόλης / Δήμου με καταγραφή τοπικών επιχειρήσεων και ανάδειξη προσφορών
  12. Σύστημα διαχείρισης δημοτικών κοιμητηρίων και ψηφιοποίηση φακέλων
  13. Πλατφόρμα διαχείρισης παιδικών σταθμών, ενημέρωσης γονέων με smart εφαρμογή
  14. Ψηφιακή Πλατφόρμα διαχείρισης ευπαθών ομάδων
  15. Διαχείριση κλειστών και ανοικτών χώρων άθλησης, πολιτισμού και ψυχαγωγίας (προγραμματισμός μαθημάτων, ενημέρωση γονέων, αγώνες, μαζικός αθλητισμός κλπ)
  16. Ψηφιακή Πλατφόρμα Διαχείρισης Λαϊκών Αγορών
  17. Σύστημα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων και ψηφιακών υπογραφών
  18. Σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικών πληρωμών
  19. Παροχή συστημάτων τηλεϊατρικής σε ευπαθείς ομάδες για απομακρυσμένη διάγνωση
  20. Πολιτιστικές – Αθλητικές εκδηλώσεις – Διαχείριση ηλεκτρονικού εισιτηρίου
  21. Εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης ποιότητας αέρα στην επικράτεια του δήμου
  22. Εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης ποιότητας υδάτων (πόσιμου, ποταμών, λιμνών και θαλασσών σε βιομηχανικές εφαρμογές κλπ)
  23. Ψηφιοποίησης και σύστημα διαχείρισης φακέλων ΔΕΥΑ
  24. Έξυπνο σύστημα προειδοποίησης και αντιμετώπισης κινδύνων (πλημμυρικών φαινομένων, πυρκαγιάς , σεισμού κλπ.) εντός των ορίων του δήμου και σύμφωνα με τις αρμοδιότητες τους.
  25. Σύστημα έξυπνης άρδευσης
  26. Σύστημα διαχείρισης αστικού πρασίνου και κοινοχρήστων χώρων.
  27. Ψηφιοποίηση καταλόγων δημοτικών βιβλιοθηκών – Δημιουργία έξυπνης δημοτικής βιβλιοθήκης
  28. Ψηφιοποίηση τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς
  29. Ανάπτυξη ψηφιακού διδύμου (digital twin) πόλης
  30. Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαβούλευσης Προϋπολογισμού, Τεχνικού Προγράμματος
  31. Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαβούλευσης Κανονιστικών Αποφάσεων
  32. Ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης και οργάνωσης της Διοίκησης και της επιχειρησιακής ικανότητας των ΟΤΑ.
  33. Υλοποίηση δημόσιων δεικτών μέτρησης απόδοσης σύμφωνα με ISO 37122, προσαρμοσμένο στις ελληνικές συνθήκες
  34. Ολοκληρωμένη υποδομή προστασίας από Κυβερνοεπιθέσεις (Network Firewall, Endpoint Security κλπ) και παροχή συστήματος τηλεργασίας.
  35. Κεντρική ενιαία πλατφόρμα διαχείρισης και συλλογής δεδομένων δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού των ΟΤΑ.
  36. Ψηφιακή Πλατφόρμα συνεδριάσεων συλλογικών οργάνων και επιτροπών
  37. Δημιουργία διασύνδεσης με δίκτυα υψηλής ταχύτητας μεταξύ δημοτικών κτιρίων – υποδομών
  38. Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Οι ψηφιακές υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων

Ο Δήμος Αθηναίων από το πρώτο διάστημα της πανδημίας του Covid-19 έχει ξεκινήσει να διαθέτει προς τους κατοίκους ψηφιακές παροχές, οι οποίες πλέον ξεπερνούν τις 100.

Καθώς ο κορωνοϊός από την πρώτη στιγμή που ήρθε στις ζωές μας τις άλλαξε δραματικά, τουλάχιστον για τους περισσότερους από εμάς και μας στέρησε πολλά που μέχρι πρότινος μπορεί να ήταν δεδομένα στις συνδιαλλαγές μας με το Δημόσιο αλλά και τις διάφορες υπηρεσίες, από την άλλη κινητοποίησε μηχανισμούς, οπυ άρχισαν να δουλεύουν προκειμένου να διευκολυνθούν οι καθημερινές ανάγκες των πολιτών σχετικά με τον γραφειοκρατικό εκείνο… γολγοθά που είχαμε να τραβήξουμε το προηγούμενο διάστημα.

Η διαδικασία έκδοσης ενός απλού πιστοποιητικού έμοιαζε μαρτύριο και μόνο στην ιδέα του να πρέπει να στηθείς στην ουρά και να περιμένεις ώρες ατελείωτες μέχρι να έρθει η σειρά του να εξυπηρετηθείς.

Στο Δήμο Αθηναίων προσπάθησαν να αφουγκραστούν τις ανάγκες των κατοίκων και δημιούργησαν μέσα στα τελευταία δύο χρόνια 118 συνολικά ψηφιακές υπηρεσίες, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα σε δημότες και όχι μόνο, με ένα κλικ να παίρνουν τα πιστοποιητικά που χρειάζονται αλλά και να εξυπηρετούνται για αιτήσεις και εκκρεμότητες με τον δήμο.

Ενδεικτικά κάποιες από τις υπηρεσίες που δίνουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης μέσω διαδικτύου:

  • Τέλος στις πολύωρες αναμονές

Η εφαρμογή αυτή είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα κράτησης ραντεβού, μέσω του οποίου μπορείς να προγραμματίζεις ηλεκτρονικά τα ραντεβού σου στις υπηρεσίες του Δήμου για να γλιτώσεις χρόνο σε ουρές και άσκοπη αναμονή. Στην εφαρμογή, που είναι διαθέσιμη στο rantevou.cityofathens.gr, συνδέεσαι με τους κωδικούς taxisnet, πληκτρολογείς στην μπάρα αναζήτησης την υπηρεσία για την οποία επιθυμείς να κλείσεις ραντεβού, εκεί ενημερώνεσαι για τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να έχεις μαζί και επιλέγεις ημέρα και ώρα που σε εξυπηρετεί για το ραντεβού. Αν δυσκολευτείς να ολοκληρώσεις τη διαδικασία μπορείς πάντα να εξυπηρετηθείς τηλεφωνικά καλώντας στο 1595, όπου υπάλληλοι καταχωρούν το ραντεβού στο σύστημα.

  • «Λαός, έργα»

Εδώ μπορείς να ενημερωθείς σε real time για τα έργα που υλοποιούνται ή προγραμματίζονται να γίνουν στη γειτονιά που μένεις. Πληκτρολογείς την περιοχή που σε ενδιαφέρει και εμφανίζονται οι δράσεις, οι οποίες στην πλειοψηφία τους έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τη δενδροφύτευση, έργα οδοποιίας και αντιγκράφιτι. Για παράδειγμα όταν πληκτρολογήσαμε την περιοχή Άγιος Ελευθέριος μας έβγαλε το εξής: «Την Τρίτη 5/1/21 πραγματοποιήθηκαν εργασίες κλάδευσης δέντρων στην οδό Θεοφιλά στην 5η Δημοτική Κοινότητα. Στην επέμβαση έλαβαν μέρος τα συνεργεία της Δ/νσης Πρασίνου». Στην εφαρμογή μάλιστα, που είναι διαθέσιμη στο draseis.cityofathens.gr, έχουν ενσωματωθεί οι πληροφορίες των δράσεων πάνω σε χάρτη.

  • Φροντίδα για τα αδέσποτα της πόλης

Mέσα από το Animal City of Athens στο animalscityofathens.gr μαθαίνεις για όλες τις δράσεις του τμήματος Αστικής Πανίδας του δήμου που αφορά τα αδέσποτα. Στην αρχική σελίδα και στην επιλογή «Βρες τον νέο τετράποδο φίλο σου εδώ» μπορείς να δεις όλα τα ζωάκια με τα στοιχεία και τις φωτογραφίες τους που αναζητούν μια φιλόξενη στέγη στην Αθήνα. Με την υπηρεσία αυτή όμως έχεις τη δυνατότητα ακόμα και να καταγγείλεις περιστατικά κακοποίησης, να δηλώσεις ένα αδέσποτο τετράποδο που βρήκες στον δρόμο ή αν χάθηκε το δικό σου και να παρακολουθήσεις βίντεο με χρήσιμες πληροφορίες για τις υποχρεώσεις των «κηδεμόνων».

  • Η έξυπνη ελεγχόμενη στάθμευση

Το PARKinATHENS (parkinathens.gr) είναι το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης που στοχεύει να βελτιώσει την κυκλοφορία στις βασικές αρτηρίες του κέντρου, το εμπορικό τρίγωνο, το Ιστορικό Κέντρο κ.ά., και να διευκολύνει τους πολίτες να βρουν θέση στάθμευσης σε 12 περιοχές μέσα στα όρια του Δήμου Αθηναίων. Αφορά τις 4 βασικές κατηγορίες θέσεων στάθμευσης για τα οχήματα δηλαδή των επισκεπτών, των μόνιμων κατοίκων, των ειδικών θέσεων και των δίκυκλων. Η υπηρεσία αυτή προτείνει την αγορά χρόνου στάθμευσης από το κινητό επιλέγοντας myAthensPass ή με POS ώστε να καταργηθεί σιγά σιγά ο έντυπος τρόπος αγοράς (ξυστό).

  • Τα… παράπονά σου στο δήμαρχο

Mία ακόμα από τις Ε-υπηρεσίες είναι τα Αιτήματα Πολιτών. Η επιλογή αυτή σε οδηγεί κατευθείαν στην πλατφόρμα Novoville, μέσω της οποίας μπορείς να εκφράσεις το παράπονό σου στον δήμο 24 ώρες το 24ωρο. Για να στείλεις το αίτημά σου πρέπει να κατεβάσεις τη δωρεάν εφαρμογή Novoville για smartphones είτε iOS είτε Android ή να συνδεθείς μέσω της Web εφαρμογής στην ιστοσελίδα του δήμου Αθηναίων. Μετά από αυτό ακολουθείς 4 απλά βήματα: Επιλογή τοποθεσίας, επιλογή κατηγορίας αιτήματος, προσθήκη φωτογραφίας και αποστολή του αιτήματος στο δήμο. Στη συνέχεια, το αίτημα παραλαμβάνεται από την αρμόδια υπηρεσία και εσύ λαμβάνεις ενημερώσεις για την πορεία και τη διευθέτηση του θέματος.

  • Σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης παραβάσεων

Πρόκειται για ένα πλήρες πληροφοριακό σύστημα μέσω του οποίου εκτελούνται οι απαραίτητες καθημερινές εργασίες που γίνονταν μέχρι πρότινος στη Δημοτική Αστυνομία, όπως αυτές που έχουν να κάνουν με τις παραβάσεις, τις ενστάσεις, τη διαχείριση θέσεων στάθμευσης. Μέσω του συστήματος αυτού όλη η διαδικασία από τη βεβαίωση παράβασης μέχρι την υποβολή ένστασης και την πληρωμή γίνεται ηλεκτρονικά με πλήρη διαφάνεια σε όλα τα στάδια.

Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων είναι 118 και υπόσχονται να βάλουν τέλος τη γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία, σταματώντας τις πολύωρες αναμονές στις υπηρεσίες του Δήμου.

Οι πιο πρόσφατες υπηρεσίες:

  1. Έκδοση Άδειας Εργασιών Μικρής Κλίμακας
  2. Καταχώρηση Ανελκυστήρων (Εκτός από το Δήμο Αθηναίων αφορά και τους Δήμους: Βύρωνα, Γαλατσίου, Δάφνης- Υμηττού, Ζωγράφου, Καισαριανής, Φιλαδελφείας- Χαλκηδόνας)
  3. Ανάληψη/Ανάθεση συντήρησης ανελκυστήρα (Εκτός από το Δήμο Αθηναίων αφορά και τους Δήμους: Βύρωνα, Γαλατσίου, Δάφνης- Υμηττού, Ζωγράφου, Καισαριανής, Φιλαδελφείας- Χαλκηδόνας)
  4. Ανακοίνωση λειτουργίας έκθεσης
  5. Ακύρωση/Μεταβολή στοιχείων λειτουργίας έκθεσης
  6. Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας παιδότοπου
  7. Αντικατάσταση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας παιδότοπου
  8. Χορήγηση/Ανανέωση άδειας λειτουργίας αθλητικών εγκαταστάσεων
  9. Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας κέντρου διασκέδασης
  10. Αντικατάσταση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας κέντρου διασκέδασης
  11. Αίτηση παράτασης χρονικού ορίου προέγκρισης για χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας κέντρου διασκέδασης.

Η είσοδος στην εφαρμογή γίνεται εύκολα με χρήση των κωδικών taxisnet και οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν την αίτηση που επιθυμούν και να ενημερωθούν με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω του ψηφιακού τους αποθετηρίου όταν το αίτημα τους επεξεργαστεί και ολοκληρωθεί από την αρμόδια Διεύθυνση του Δήμου, χωρίς να χρειαστεί να προσέλθουν σε καμία φάση της διαδικασίας στις υπηρεσίες.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ