ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ “ΕΛΠΙΣ”: Τις πταίει; Το μπαλάκι των ευθυνών – Στον “πάγο” η Αττική μετά την χιονοκαταιγίδα

0

Το απόλυτο χάος επικράτησε στην Αττική τις προηγούμενες ημέρες μετά την έλευση της κακοκαιρίας “Ελπίς” με κεντρικές οδικές αρτηρίες του νομού να παραλύουν και χιλιάδες οδηγούς να εγκλωβίζονται, κάποια για παραπάνω από 2 εικοσιτετράωρα στην Αττική οδό, αφού ο σχεδιασμός κυβέρνησης και Περιφέρειας ήταν ανεπαρκής έως ανύπαρκτος.

Από την πρώτη στιγμή σχεδόν που τα πράγματα βγήκαν εκτός ελέγχου, το μπαλάκι των ευθυνών ξεκίνησε να αλλάζει συνεχώς χέρια, ενώ η συγγνώμη που, ίσως, κάποιοι πολίτες περίμεναν, άργησε πολύ να έρθει από όλους τους υπέυθυνους για όλη την ταλαιπωρία.

Η συνεδρίαση της Κυριακής

Ενώ την Κυριακή υπήρξε μία συνεδρίαση, κατά την οποία αποφασίστηκε το κλείσιμο των σχολείων την Δευτέρα από την Περιφέρεια Αττικής, δεν έγινε το ίδιο για επιχειρήσεις και λοιπές υπηρεσίες, με αποτέλεσμα, εφόσον δεν ήταν αργία η ημέρα, ο κόσμος να πάει κανονικά στη δουλειά του και όταν μετά τις 12 βγήκαν όλοι στους δρομους, για να γυρίσουν σπίτια τους, όταν αποφασίστηκε να σταματήσουν οι εργασίες για το υπόλοιπο της ημέρας, ξεκίνησε το κυκλοφοριακό κομφούζιο με Μεσογείων, Κατεχάκη και Μαραθώνος σταδιακά να μπλοκάρουν και φυσικά να παραλύει ο μεγαλύτερος – και ακριβότερος – δρόμος της Αττικής, η Αττική οδός, για την οποία δεν υπήρξε -από ότι φάνηκε- καμία ουσιαστική πρόβλεψη, καθώς ούτε και ενημέρωση στους οδηγούς για προβλήματα στην κυκλοφορία κατά την είσοδό τους στον δρόμο, μέσω των φωτεινών πινακίδων ή των υπαλλήλων στα διόδια.

Το μπαλάκι στην ΕΜΥ

Παράλληλα και ενώ η κυβέρνηση κάνει λόγο για απουσία ενημέρωσης για την ένταση των καιρικών φαινομένων από τους μετεωρολόγους καθώς και αμφισβήτηση των προβλέψεων τους,  η ΕΜΥ από την πλευρά της μέσω του Διευθυντή του Μετεωρολογικού Κέντρου, Θοδωρή Κολυδά, ανέφερε ξεκάθαρα πως είχε ενημερώσει γαι τα φαινόμενα πολύ έγκαιρα, από την προηγούμενη εβδομάδα, χρόνος αρκετός για να προετοιμαστεί κατάλληλα ο κρατικός μηχανισμός, ενώ έγινε αναφορά και στην εγκυρότητα των προγνώσεων λέγοντας συγκεκριμένα «Είχαμε πει ότι θα χρειαστούν αντιολισθητικές αλυσίδες ακόμα και στο Σύνταγμα από την προηγούμενη εβδομάδα».

Πρωτόγνωρο φαινόμενο

Χθες το πρωί ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, αναφερόμενος στα προβλήματα που προέκυψαν από την “Ελπίδα”, έκανε λόγο για «πρωτόγνωρο φαινόμενο» ενώ σημείωσε, ότι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναγνώρισε ότι υπήρξαν λάθη στον συντονισμό για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Παράλληλα ανέφερε, ότι για πρώτη φορά απαιτήθηκε από ιδιώτες να αποζημιώσουν πολίτες για την ταλαιπωρία που υπέστησαν.

Για τις αποζημιώσεις

Σε ότι αφορά τις αποζημιώσεις που θα δοθούν από την Αττική Οδό, ο κ. Καραγιάννης είπε ότι ζητήθηκε από την εταιρεία, μέσα στην επόμενη εβδομάδα να δοθεί ο οδικός χάρτης καθώς υπάρχουν ακόμη μερικά τεχνικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Ευθύνη της Περιφέρειας το βασικό οδικό δίκτυο

Ερωτηθείς και για τους πολίτες που εγκλωβίστηκαν με τα οχήματα τους σε κεντρικούς οδικούς άξονες όπως η Μεσογείων και η Κατεχάκη, είπε ότι είναι ξεκάθαρο πως την ευθύνη για αυτούς τους δρόμους τους έχει η Περιφέρεια Αττικής. «Το βασικό οδικό δίκτυο, η Μεσογείων, η Κατεχάκη, η Μαραθώνος, είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Αντιλαμβάνομαι ότι έκανε μία μεγάλη προσπάθεια, θα πρέπει να καταλάβει ο κ. Πατούλης, να δει τις δυσλειτουργίες που υπάρχουν και να τις βελτιώσει», είπε συγκεκριμένα.

Αναφερόμενος στην κόντρα που υπάρχει ανάμεσα στην Αττική Οδό και τον Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης, είπε, ότι είναι ξεκάθαρο, πως η εταιρεία είχε δεσμευτεί ότι μπορεί να κρατήσει το δρόμο ανοιχτό και δεν τα κατάφερε και τώρα προσπαθεί να φτιάξει μια υπερασπιστική γραμμή.

Αττική Οδός: Ρίχνει τις ευθύνες σε Στυλιανίδη και Τροχαία

Τη δική της απάντηση δίνει η Αττική Οδός, για όσα συνέβησαν τη Δευτέρα με την κακοκαιρία «Ελπίδα» και τον πολύωρο εγκλωβισμό χιλιάδων οδηγών.

Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο εξηγεί τι συνέβη, όπως είχε προαναγγείλει εξαρχής ότι θα πράξει.

Πάνω από 4 εικοσιτετράωρα μετά το χάος που προκλήθηκε από την απίστευτη ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών στον αυτοκινητόδρομο, και ενώ το πρωί της Πέμπτης δόθηκε στην κυκλοφορία το σύνολο του αυτοκινητόδρομου, η εταιρεία δίνει τη δική της εκδοχή για την αλληλουχία των γεγονότων που εξελίχθηκαν σε τεράστιο φιάσκο.

Χ. Στυλιανίδης: Ευθύνεται η Αττική οδός

Υπενθυμίζεται, ότι από το βράδυ της Δευτέρας ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης είχε επιρρίψει ευθύνες στην Αττική Οδό για το χάος, ενώ την επομένη παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικής Οδού, Βασίλης Χαλκιάς. Επίσης, είχε προηγηθεί η αποδοχή από την Εταιρεία της αποζημίωσης 2.000 ευρώ ανά όχημα, έπειτα από αίτημα του πρωθυπουργού, κάτι το οποίο ζήτησε να καταβληθεί άμεσα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής σήμερα, σε συνάντησή του με εκπροσώπους της Αττικής Οδού.

Διαψεύδει η Αττική Οδός ότι υπήρξε αίτημα της Τροχαίας για κλείσιμο δρόμων

Την Πέμπτη η Αττική Οδός είχε διαψεύσει το ρεπορτάζ τηλεοπτικού σταθμού, σύμφωνα με το οποίο η Τροχαία είχε ζητήσει από την Αττική Οδό από το πρωί της Δευτέρας να κλείσει ο δρόμος για τα φορτηγά και η εταιρεία αρνήθηκε.

Στη νέα ανακοίνωσή της, η Εταιρεία επιρρίπτει τις ευθύνες στον υπουργό Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Στυλιανίδη, υποστηρίζοντας ότι, η Αττική Οδός είχε ζητήσει την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών από την Κυριακή το βράδυ -όπως είχε γίνει και στην κακοκαιρία «Μήδεια» (13-17 Φεβρουαρίου 2021)-, κάτι που, όπως αναφέρει, επανέλαβε και στη συντονιστική σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου.

Απόφαση του υπουργού οι ανοιχτοί δρόμοι

Σύμφωνα πάντα με την εταιρεία, «ειδικά σε ό,τι αφορά τα φορτηγά και μετά από παρεμβάσεις Περιφερειαρχών κατά της προληπτικής απαγόρευσης κυκλοφορίας τους, ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας τοποθετήθηκε σαφώς, λέγοντας ότι πρέπει να διασφαλιστεί η οικονομική-εφοδιαστική αλυσίδα. Συγκεκριμένα, υπογράμμισε, ότι το Κράτος δεν μπορεί να κλείνει δρόμους προληπτικά και πρότεινε να υπάρχει στενή συνεργασία Τροχαίας και Παραχωρησιούχων, με σύσταση η Τροχαία να παρεμβαίνει, όπου απαιτείται είτε με ακινητοποίηση των φορτηγών, ή να διοχετεύονται πίσω από αλατιέρες για να μπορούν να κινηθούν. Στην πρόταση αυτή συμφώνησε και η Αστυνομία, προσθέτοντας, ότι ανάλογα με τα φαινόμενα θα προχωράει σε σχετικές απαγορεύσεις όπου χρειάζεται μέσω ανακοινώσεων». 

Μαζικές καταγγελίες

Πάντως, να πούμε ότι είναι πολλοί οι οδηγοί εκείνοι που στρέφονται εναντίον της εταιρείας με μαζικές καταγγελίες διεκδικόντας αποζημίωσεις, χωρίς να μένουν στα 2.000 ευρώ που υποσχέθηκε ο Μητσοτάκης ότι θα λάβουν από την Αττική Οδό, μετά από δική του διαπραγμάτευση με την εταιρεία. Παράλληλα οι καταγγελίες αφορούν και στα τρόφιμα που μοιράστηκαν στους εγκλωβισμένους οδηγούς, τα οποία ήταν ληγμένα σύμφωνα με πολλές μαρτυρίες, ενώ υπάρχουν πολίτες που καταγγέλουν ακόμα και πλίατσικο στα οχήματά τους, όταν επέστρεψαν να τα πάρουν από εκεί που τα άφησαν, καθώς φυσικά αναγκάστηκαν να τα εγκαταλείψουν για να σωθούν.

Που είναι το ρεύμα;

Για πάνω από πέντε ημέρες παραμένουν αρκετά νοικοκυριά της Αττικής στο σκοτάδι, καθώς έμειναν χωρίς ρεύμα λόγω της κακοκαιρίας. Πολλοί πολίτες αναγκάστηκαν να μαζεύουν το χιόνι και να φτιάχνουν αυτοσχέδια ψυγεία για τα τρόφιμά τους, ή ακόμα και να το λίωνουν για να πιουν –σε περιοχές που είχε πρόβλημα και η υδροδότηση-η για να φτιάξουν λίγο φαγητό ή γάλα στα παιδιά τους.

Υπενθυμίζεται, ότι την Πέμπτη, οι εκτεταμένες διακοπές ρεύματος κατά την επέλαση της κακοκαιρίας «Ελπίδα» προκάλεσαν την παρέμβαση της εισαγγελίας πρωτοδικών της Αθήνας.

Το πρωί της Παρασκευής, σε τηλεοπτική εκπομπή μίλησε ο ΓΓ της Ένωσης Τεχνικών της ΔΕΗ, κ. Στέφανος Κουνούκλας, αναφορικά με τα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση που εντοπίζονται σε πολλά σπίτια στην Αττική, λέγοντας ότι το πρόβλημα εντοπίζεται πλέον σε πολύ συγκεκριμένες περιοχές της Ανατολικής Αττικής, ζητώντας συγγνώμη από τον κόσμο που ταλαιπωρείται.

 Χιόνια και πάγος στις γειτονιές

Την ίδια στιγμή σε κεντρικές περιοχές της πόλης οι δρόμοι είναι ακόμα παγωμένοι, στενά έχουν ακόμα χιόνια, τα οποία οι κάτοικοι μόνοι τους προσπαθούν με φτυάρια, σκούπες και ό,τι άλλο διαθέτουν να καθαρίσουν, προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορούν, ενώ ακόμα και σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, όπως πχ. η Λεωφόρος Βουλιαγμένης, η ακόμα και δρόμοι γύρω από το κέντρο της πόλης έχουν χιόνια και πάγο, που κάνουν την διέλευση των πεζών πολύ επικίνδυνη.

Κυρίως όμως το πρόβλημα εντοπίζεται στους μικρούς δρόμους των γειτονιών, από όπου δεν πέρασαν ποτέ τα αυτοκίνητα του δήμου είτε για να ρίξουν αλάτι, είτε τα εκχιονιστικά για να καθαρίσουν τους δρόμους, που παραμένουν επικίνδυνοι πέντε ημέρες μετά τις χιονοπτώσεις.

Για άλλη μία φορά αναδεικνύεται το κεντρικό πρόβλημα της απουσίας οργάνωσης, όταν παίζεται ένα παιχνίδι εντυπώσεων και οι βαρύγδουπες δηλώσεις για πλήρη ετοιμότητα, δίνουν τη θέση τους σε ένα παιχνίδι ευθυνών με τους πολίτες στη μέση να μένουν με την οργή τους για την ταλαιπωρία τους, και τα ληγμένα κρουασάν που τους τάισαν.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ