Σε ισχύ βρίσκεται ήδη από την Δευτέρα 25 Οκτωβρίου και μέχρι την Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022, ο «Μικρός Δακτύλιος» στο κέντρο της Αθήνας, ενώ οι άδειες για την κυκλοφορία εντός του δακτυλίου δίνονται μέσα από την ειδική οnline εφαρμογή daktylios.gov.gr και την Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.
Η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής σε ανακοίνωσή της, περιγράφει τα όρια του Δακτυλίου, που ορίζονται από τους κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας και επιτρέπεται η εκ περιτροπής (μονά-ζυγά) διέλευση οχημάτων.
Τα όρια του Μικρού Δακτυλίου, όπως ενημερώνει η ΓΑΔΑ
Λ. Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Λ. Αν. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλ. Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας.
Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του ΜΙΚΡΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ τα μέτρα περιορισμού δεν ισχύουν.
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, στις οδούς και λεωφόρους που περικλείονται από τον ΜΙΚΡΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ επιτρέπεται μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των ΙΧΕ αυτοκινήτων, καθώς και των ΙΧΦ αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά – ζυγά).
Ποια αυτοκίνητα εξαιρούνται
Χωρίς κανέναν περιορισμό κυκλοφορούν στον Μικρό Δακτύλιο τα οχήματα των κατηγοριών που εξαιρούνται των περιορισμών, αλλά και τα οχήματα εκείνα που απαιτείται να είναι εφοδιασμένα με ειδικές άδειες κυκλοφορίας στον Μικρό Δακτύλιο, οι οποίες χορηγούνται είτε από την πλατφόρμα gov.gr είτε από την Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.
Ειδικότερα οι κύριοι ή/και κάτοχοι:
– Αυτοκινήτων EURO 6, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120g/km, καθώς και ηλεκτρικών, υβριδικών φυσικού αερίου εκ κατασκευής και υγραερίου εκ κατασκευής οχημάτων, δύνανται να εκδώσουν ειδικό σήμα για την κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας, ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης είτε σε έγγραφη είτε σε ηλεκτρονική μορφή.
– Για τα οχήματα των μονίμων κατοίκων εσωτερικά του Μικρού Δακτύλιου, προβλέπονται ειδικές ζώνες εισόδου – εξόδου και χορηγείται ειδική κάρτα από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων.
– Οι αιτήσεις από τους δικαιούμενους θα υποβάλλονται αποκλειστικά με αυτοπρόσωπη παρουσία και τηρουμένων των εκάστοτε ισχυόντων υγειονομικών μέτρων προστασίας, στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής με την προσκόμιση πέραν των ειδικότερων ανά περίπτωση ενδιαφερομένου εγγράφων/δικαιολογητικών και φωτοαντιγράφων της ‘Αδειας Κυκλοφορίας του οχήματος και της ‘Αδειας Ικανότητας οδήγησης των οδηγών.
– Οι ειδικές άδειες κυκλοφορίας στον Μικρό Δακτύλιο, που είχαν χορηγηθεί από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την περίοδο 2019-2020 εξακολουθούν να ισχύουν έως τις 26 Νοεμβρίου 2021.
Μέρες ισχύος Δακτύλιου
– Δευτέρα έως Πέμπτη, ώρες 07.00 έως 20.00,
– Παρασκευή, ώρες 07.00 έως 15.00.
Τα Σάββατα, τις Κυριακές, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα μέτρα δεν ισχύουν.
Τα πρόστιμα
Οι παραβάτες των περιοριστικών αυτών μέτρων, τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 παρ. 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ), ως τροποποιήθηκε και ισχύει σε συνδυασμό με το άρθρο 31 του ν. 3904/2010 (Α΄218).
Εφαρμογή αδειών
Όπως προαναφέραμε, τις άδεις για τις εξαιρέσεις οχημάτων που θα επιτρέπεται να κινούνται εντός του Δακτυλίου, θα μπορούν να εκδίδουν οι οδηγοί μέσα από ειδική online εφαρμογή, που βρίσκεται ήδη στο gov.gr και για την οποία είχε ενημερώσει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Οι ενδιαφερόμενοι, αφού κάνουν την εγγραφή τους στην εφαρμογή και δώσουν τα στοιχεία που απαιτούνται για το όχημά τους, θα λαμβάνουν ψηφιακά την άδεια την οποία θα μπορούν να εκτυπώνουν. Η άδεια θα φέρει έναν μοναδικό QR code με το οποίο θα επιβεβαιώνεται η κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία του οχήματος εντός του Δακτυλίου.
Στοπ στα «παραθυράκια»
Ως γνωστόν, στο παρελθόν υπήρχε πληθώρα αδειών εισόδου στο δακτύλιο. Οι άδειες δακτυλίου περιορίζονται στο 50% επί του συνόλου και μεγάλη περικοπή γίνεται κυρίως στις άδειες των πολιτικών, προκειμένου να δώσουν το καλό παράδειγμα για την εφαρμογή του δακτυλίου.
Χαρακτηριστικά, με την τελευταία απόφαση του 2017, το πρώτο κόμμα είχε δικαίωμα σε άδειες για 200 αυτοκίνητα, οι οποίες πλέον γίνονται 100 ενώ το δεύτερο κόμμα είχε δικαίωμα για 130 και πλέον θα έχει για 65 άδειες. Το τρίτο κόμμα θα έχει 20 αντί 40, το τέταρτο κόμμα 17 αντί 33, το πέμπτο κόμμα αντί 25, θα έχει τώρα 13 το έκτο κόμμα 10 αντί 20 και από το έβδομο κόμμα και τα κόμματα πέραν αυτού θα μπορούν να εκδοθούν 6 άδειες αντί 13 που ήταν μέχρι πρότινος.
Σε ότι αφορά τους βουλευτές και ευρωβουλευτές, πλέον θα δικαιούνται δύο άδειες, αντι τριών που είχαν, ενώ τα γραφεία υπουργών και υφυπουργών από 15 άδειες δακτυλίου, πλέον θα δικαιούνται μόνο επτά.
Εξαιρούνται γιατροί, ΑμεΑ, φυσικοθεραπευτές
Εξαιρέσεις ωστόσο ισχύουν για αυτοκίνητα κρατικών υπηρεσιών ΟΤΑ, Οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας με ειδικούς αριθμούς κυκλοφορίας ή με εμφανή σήματα των Υπηρεσιών αυτών, τους επικεφαλής ξένων διπλωματικών αποστολών, εκπροσώπους του τύπου με περιορισμό ανά ΜΜΕ κά.
Ψηφιακή έκδοση άδειας δακτυλίου
Προκειμένου ένας οδηγός που δικαιούται άδεια ελεύθερης κυκλοφορίας μέσα στα όρια του Μικρού Δακτυλίου να εκδώσει το ειδικό σήμα από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης ακολουθεί μία πολύ συγκεκριμένη και απλή διαδικασία.
Ο ιδιοκτήτης του ΙΧ θα μπαίνει με το ΑΦΜ και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος του. Το ειδικό σήμα θα φέρει μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και προηγμένη ή εγκεκριμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μάλιστα ο ιδιοκτήτης του ΙΧ θα μπορεί είτε να εκτυπώσει το σήμα είτε να το έχει και στο κινητό του, για να το επιδεικνύει σε έλεγχο της Ελληνικής Αστυνομίας.
Οι λοιπές άδειες κυκλοφορίας στο δακτύλιο χορηγούνται μετά από αίτηση των δικαιούχων προς τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.
Σχέδιο ΟΑΣΑ
Στην «οργάνωση της κατάστασης που επικρατεί στο Κέντρο της Αθήνας με την έναρξη ισχύος του Δακτυλίου με την εικόνα να είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες», εκτιμά πως κατάφερε να φτάσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με ενέργειες όπως η πύκνωση των δρομολογίων στις ώρες αιχμής, η ενίσχυση των λεωφορειακών γραμμών που διέρχονται από το Κέντρο αλλά και η μέιωση των χρονοαποστάσεων στο Μετρό, προκειμένου να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι πολίτες.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και οι εποπτευόμενοι φορείς (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) κατά την πρώτη ημέρα εφαρμογής του Δακτυλίου προχώρησαν σε:
Πύκνωση των δρομολογίων, καθώς και του αριθμού των διαθέσιμων οχημάτων κατά την πρωινή ώρα αιχμής σε 1.320.– Ενίσχυση κατά 50% τις λεωφορειακές γραμμές κορμού που διέρχονται από το Κέντρο.
Αύξηση του αριθμού των δρομολογίων, κάτι που έγινε εφικτό λόγω αυξημένου αριθμού λεωφορείων, καθώς και της αύξησης της μέσης ταχύτητας των ΜΜΜ εντός του Δακτυλίου.-Ενίσχυση των λεωφορειακών γραμμών στις οποίες -κατά τις προηγούμενες ημέρες- είχαν σημειωθεί θέματα συνωστισμού, όπως
την 550 (Παλ. Φάληρο – Κηφισιά)
την 608 (Γαλάτσι – Ακαδημία – Ζωγράφου)
την 732 (Αγ. Φανούριος – Χαλκοκονδύλη)
την 054 (Περισσός – Λαμπρινή – Πολυτεχνείο) κ.α.
Μείωση των χρονοαποστάσεων στις γραμμές κορμού σε 5 λεπτά.
«Παρακολουθούσαν σε real time (μέσω της τηλεματικής της ΟΣΥ) όλες τις «θέσεις-κλειδιά», προκειμένου να λυθούν άμεσα και χωρίς καμία καθυστέρηση όποια προβλήματα ενδέχονταν να παρουσιαστούν».
Σε ό,τι αφορά στο Μετρό:
-Εξασφαλίστηκαν στις ώρες αιχμής:
στη Γραμμή 1 (ηλεκτρικός) η χρονοαπόσταση έχει πέσει στα 7 λεπτά (από 9 λεπτά που ήταν τον Ιούλιο 2019).Αυτό επιτεύχθη με τη μεταφορά ανεταγμένου συρμού από τη Γραμμή 2 στη Γραμμή 1.Στόχος είναι η σταδιακή προσθήκη άλλων 6 συρμών της Γραμμής 2.
στη Γραμμή 2 (μετρό) έχει πέσει στα 4,5 λεπτά (από 7′ το 2019), και➢ στη Γραμμή 3 (μετρό) – παρά το γεγονός ότι 2 συρμοί βγήκαν εκτός λειτουργίας λόγω βανδαλισμών – η κίνηση διεξάγεται χωρίς πρόβλημα και η χρονοαπόσταση είναι στα 5 λεπτά(από 7′ το 2019).
– «Με τις ενέργειες αυτές καταφέραμε να μην παρουσιαστούν φαινόμενα συνωστισμού στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό»Σύμφωνα με το υπουργείο επετεύχθη «ανακούφιση» της κυκλοφοριακής κίνησης στο Κέντρο και αύξηση της μέσης ταχύτητας κίνησης των λεωφορείων σε αυτό.
Σε αυτό βοήθησε και η εξαιρετική προεργασία που είχε γίνει -σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τον Δήμο των Αθηναίων – για την έγκαιρη δημιουργία του portal daktylios.gov.gr, καθώς και της έκδοσης των πιστοποιητικών μονίμων κατοίκων.
Σε ό,τι αφορά στο Μετρό, το υπουργείο Μεταφορών εκτιμά πως έχει πετύχει το μέγιστο δυνατό σε όρους χρονοαποστάσεων, δεδομένου ότι σύμφωνα με την υπάρχουσα χάραξη, αλλά και τους διεθνής κανόνες ασφαλείας, δεν μπορεί να επέλθει περαιτέρω βελτίωση αυτών.