Αλλάζει η Πανεπιστημίου: Ξεκίνησαν τα έργα ανάπλασης – Τί πρέπει να γνωρίζουν οδηγοί, πεζοί και επιβάτες ΜΜΜ

0

Τα ξημερώματα της Κυριακής ξεκίνησαν οι εργασίες ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου, στο τμήμα μεταξύ των οδών Αμερικής και Σίνα. Το έργο θα εκτελείται τμηματικά, ενώ ο προγραμματισμός των επιμέρους τεχνικών εργασιών έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την ελάχιστη δυνατή όχληση σε πεζούς και οχήματα.

Προϋπολογισμός και χρονοδιάγραμμα

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι της τάξης των 3 εκ. ευρώ ενώ το χρονοδιάγραμμα του γύρω στους 18 με 24 μήνες. Παράλληλα με την έναρξη του έργου της Πανεπιστημίου, σημαντικό κομμάτι στο γενικό σχέδιο του Δήμου Αθηναίων για την αναβάθμιση του κέντρου, στην τελική του φάση βρίσκεται και το έργο του Συντάγματος, με τις μόνιμες παρεμβάσεις στην κάτω πλευρά της πλατείας.

Ο Μεγάλος Περίπατος, ένα έργο που ξεκίνησε πριν από ενάμιση χρόνο και σχεδόν άμεσα ξηλώθηκε εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων στην πιλοτική τότε εφαρμογή των παρεμβάσεων φιλοδοξεί να μείνει για πάντα, ή τουλάχιστον επ’ αόριστον και να διευκολύνει πολίτες και επισκέπτες της εμβληματικής αστικής αρτηρίας της οδού Πανεπιστημίου.

Κανονικά τα ΜΜΜ και η κυκλοφορία των οχημάτων

Στο πλαίσιο της εκτέλεσης των έργων και της προσπάθειας για όση λιγότερη ταλαιπωρία γινεται, και οι τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας των οχημάτων θα παραμείνουν ως έχουν. Παράλληλα, οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, θα εξυπηρετούνται κανονικά από τις υφιστάμενες γραμμές των λεωφορείων και των τρόλεϊ που κινούνται στην Πανεπιστημίου, αλλά και τις στάσεις, χωρίς να υπάρξει καμία τροποποίηση.

Οι πρώτες εργασίες

Το πρώτο εργοτάξιο στήθηκε μεταξύ των οδών Αμερικής και Σίνα, στο σημείο της πιλοτικής εφαρμογής. Οι εργασίες εκτελούνται στο υπο-τμήμα Αμερικής – Ομήρου και στο τμήμα Ομήρου – Σίνα. Αφού ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα, θα παραδοθεί προς χρήση και οι εργασίες θα μεταφερθούν στο επόμενο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που αφορά το πρώτο μέρος του έργου, προβλέπεται ότι, οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε 4 μήνες.

Ενημέρωση για τα σημεία των εργασιών από τον Δήμο

Καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών, τα τεχνικά συνεργεία του Δήμου Αθηναίων και η Δημοτική Αστυνομία θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση των ανθρώπων που μετακινούνται, εργάζονται και κάνουν τις αγορές τους στην ευρύτερη περιοχή. Σημειώνεται ότι, κάθε φορά που ολοκληρώνεται κάποιο τμήμα του έργου, θα υπάρχει από πλευράς του Δήμου Αθηναίων αναλυτική ενημέρωση για τα νέα σημεία των εργασιών, καθώς και για τον χρόνο της έναρξής τους.

Η μελέτη και ο σχεδιασμός

Η μελέτη της «Διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων της οδού Πανεπιστημίου», η οποία περιλαμβάνει όλο το μήκος της οδού, από την Πλατεία Συντάγματος έως την Πλατεία Ομονοίας, εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων. Συνεργάστηκε το Γραφείο Αρχιτεκτόνων Τοπίου Ε. Παγκάλου & Συνεργάτες. Ως ειδική σύμβουλος, μετείχε η κα Έλλη Παγκάλου διακεκριμένη αρχιτέκτονας τοπίου (έχει συμμετάσχει σε σημαντικά έργα όπως στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και η Ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου), καθώς και η συνεργάτης αρχιτέκτων κα Ανδρονίκη Ξύστρα.

Η έγκριση των παρεμβάσεων

‘Εχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού κατόπιν ομόφωνης γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Επίσης, η μελέτη έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του ΥΠΕΝ. Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις έχουν ήδη εγκριθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τι προβλέπει το έργο της ανάπλασης

Υπενθυμίζεται ότι, το έργο θα συνδέσει την πλατεία Συντάγματος με την Ομόνοια μέσω του κεντρικού άξονα της Πανεπιστημίου. Η ανάπλαση στην κεντρικότερη αρτηρία της πρωτεύουσας εκτείνεται σε 19.360 τ.μ. δημόσιου χώρου, με στόχο την αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμισή του.

Τα νέα πεζοδρόμια

Στη νέα εκδοχή της, η Πανεπιστημίου παραχωρεί μια ζώνη κίνησης πεζή ή με ποδήλατο, πλάτους 4 μέτρα κατά μέσον όρο. Το διαθέσιμο εύρος μεταβάλλεται ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες του εκάστοτε τμήματος, όπως στη στροφή της Πανεπιστημίου μεταξύ Κριεζώτου και Βασιλίσσης Σοφίας, όπου το μέγιστο πλάτος του πεζοδρομίου θα είναι 11 μέτρα, καθώς εκεί παρατηρείται αυξημένη ροή πεζών, λόγω των εξόδων του μετρό και του συγκοινωνιακού κόμβου της πλατείας Συντάγματος.

Δάπεδο από μάρμαρο

Το δάπεδο στο οποίο θα κινούνται οι πεζοί, προβλέπεται ότι, θα στρωθεί με μάρμαρο σε αποχρώσεις του ανοιχτού γκρι, ενώ, από μάρμαρο θα είναι και ο ανάγλυφος διάδρομος για τους τυφλούς. Στο πλαίσιο επίτευξης αισθητικής ενότητας, τα υφιστάμενα φρεάτια θα επιστρωθούν και αυτά με υλικό όμοιο με αυτό του πεζοδρομίου.

Χώροι πράσινου

Κοντά στο κράσπεδο και στο χείλος της ασφάλτου θα βρίσκονται οι ζώνες φύτευσης και στάσης, τα περίπτερα κ.λπ., επίσης με μέσο πλάτος 4 μ. η καθεμία. Οι χώροι φύτευσης οργανώνονται γραμμικά σε όλο το μήκος της Πανεπιστημίου, με σταθερό πλάτος στα 2,7 μ. αλλά μεταβλητό μήκος, καταλαμβάνοντας σημαντικά μεγαλύτερη επιφάνεια από τους υφιστάμενους χώρους πρασίνου. Στους χώρους αυτούς θα τοποθετηθούν μεγάλοι καθιστικοί πάγκοι, οι οποίοι θα προσφέρουν προσωρινή ανάπαυση στους διαβάτες υπό τη φυσική σκιά των πλατάνων.

Για τον σκοπό αυτό θα υπάρξει επιπλέον αστικός εξοπλισμός, όπως δημόσιες κρήνες με πόσιμο νερό, μικροί κάδοι απορριμμάτων και ανακύκλωσης σημειακά ανά 50 μ. Σχεδιαστικά, η νέα διαμόρφωση των πεζοδρομίων και των βασικών χαράξεων γίνεται με γνώμονα τις υφιστάμενες δενδροστοιχίες, αλλά με φύτευση μεγάλου αριθμού νέων μεγάλων πλατάνων. Η μελέτη για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου είναι εμφανώς επηρεασμένη από τη σύγχρονη έγνοια για τη φροντίδα του περιβάλλοντος.

Βελτίωση κλιματικών συνθηκών

Χαρακτηριστικά, οι δαπεδοστρώσεις στα πεζοδρόμια γίνονται με ψυχρά υλικά, υψηλής ανακλαστικότητας, ώστε να συμβάλλουν στον περιορισμό του φαινομένου της «αστικής θερμικής νησίδας» και να βελτιώνουν τις κλιματικές συνθήκες.

Και με τα 83 πλατάνια, σύμφωνα με την μελέτη του έργου, αυξάνεται το ισοζύγιο πρασίνου, σε συνδυασμό με την εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών για τη διαχείριση των ομβρίων υδάτων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ