Νέος Κατώτατος Μισθός: Οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων-Αντίστροφη μέτρηση για τον τελικό καθορισμό

0

Στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία καθορισμού του νέου κατώτατου μισθού από την κυβέρνηση την 1η Απριλίου 2023, δηλαδή σε λίγο παραπάνω από ένα μήνα από σήμερα. Σύμφωνα με πληροφορίες οι κοινωνικοί εταίροι (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΒΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ και ΓΣΕΕ) υπέβαλαν στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) τα πορίσματα με τις προτάσεις. Μάλιστα, ο μέσος όρος των προτάσεων τους “δείχνει” αύξηση 8%, δηλαδή στα 770 ευρώ μικτά  (έναντι 713 ευρώ σήμερα) ή στα 661 ευρώ καθαρά (έναντι των 611 ευρώ σήμερα).

 

Είχε προηγηθεί η υποβολή των πορισμάτων από την Τράπεζα της Ελλάδας, το ΙΟΒΕ, το ίδιο το ΚΕΠΕ, αλλά και των επιστημονικών ινστιτούτων των κοινωνικών εταίρων (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, ΙΝΕΜΥ -ΕΣΕΕ, ΙΝΣΕΤΕ), η οποία κατά μέσο όρο “έδειχνε” αύξηση λίγο κάτω από 7%, ιδίως λόγω των προτάσεων για πολύ ήπιες αυξήσεις από πλευράς ΤτΕ (3%-5%) και του ΚΕΠΕ (3% – 4%) σε σχέση με εκείνες των επιστημονικών φορέων των κοινωνικών εταίρων.

 

Από εδώ και πέρα, εκκρεμεί η σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης από το ΚΕΠΕ, το οποίο θα πρέπει να συντάξει το σχέδιο του πορίσματος διαβούλευσης το αργότερο έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023.

 

Τέλος, όπως επιβεβαιώνει και έγκριτη ιστοσελίδα οικονομικών ειδήσεων η εισήγηση του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη προς το Υπουργικό Συμβούλιο (το οποίο έχει τον καθοριστικό λόγο) για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα υποβληθεί το αργότερο έως τις 10 Μαρτίου 2023, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος, αν και όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στη λήψη αποφάσεων νωρίτερα.

 

Αναλυτικά οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Capital.gr έχουν ως εξής:

 

ΣΕΒ: 5% -6%

Στο πόρισμα του, ο ΣΕΒ αναφέρει “η συζήτηση για τα επίπεδα του κατώτατου μισθού είναι σημαντικό να διέπεται από δυο κρίσιμες επιδιώξεις (α) αύξηση του πραγματικά διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων (β) να μην τεθεί σε κίνδυνο, αλλά αντιθέτως να ενισχυθεί, η ανταγωνιστικότητα που δημιούργησαν με ιδιαίτερο κόπο οι επιχειρήσεις εν μέσω διαρκών κρίσεων. Η συνδυαστική υλοποίηση των ακόλουθων παρεμβάσεων όμως μπορεί να συνεισφέρει στην επίτευξη των επιδιώξεων αυτών”. O ΣΕΒ καταλήγει πως “μπορεί να εξεταστεί μια λογική μεταβολή του κατώτατου μισθού στο 5% – 6%, δηλαδή στο όριο του προσδοκώμενου πληθωρισμού του 2023”.

 

ΣΒΕ: 5,5%

Ο ΣΒΕ (Σύνδεσμος Βιομηχανικών Ελλάδας), στο πόρισμα του σημειώνει πως “ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί από την 1η Απριλίου 2023 σε ποσοστό όχι μεγαλύτερο από 5,5%. Λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης, η αύξηση αυτή θα πρέπει να συνοδευθεί οπωσδήποτε και από φορολογικές ελαφρύνσεις των δικαιούχων του κατώτατου μισθού, ούτως ώστε η όποια αύξηση να μην εξανεμισθεί από τις αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης και στην ενέργεια.

 

Επίσης, προτείνουμε η αύξηση του κατώτατου μισθού να συνοδεύεται από μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, μείωση φορολόγησης των χαμηλόμισθων και συνέχιση της επιδότησης του κόστους ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Τέλος, προτείνουμε να εκκινήσει διάλογος μεταξύ της Κυβέρνησης και των Θεσμικών Κοινωνικών Εταίρων, για να συζητηθούν οι δυνατότητες θεσμοθέτησης επιπλέον μέτρων τα οποία θα συμβάλλουν στη βελτίωση του εισοδήματος όσων λαμβάνουν τον κατώτατο μισθό”.

 

ΣΕΤΕ: 5,5%

Σύμφωνα με το ΣΕΤΕ, “οι πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας και το 2023 κατά 3,0% (ονομαστικό ΑΕΠ: 6,0%), μετά την εντυπωσιακή ανάκαμψή της το 2021 (8,43%) και το 2022 (ΑΕΠ σε σταθερές τιμές 2015: 4,9%, ονομαστικό ΑΕΠ: 12,6%), δικαιολογούν την πολιτική της επιπλέον αύξησης του Κατώτατου Μισθού κατά 5,5% από 1ης Απριλίου το 2023”.

 

ΓΣΕΒΕΕ: 8%-10%

Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι “μια αύξηση του κατώτατου μισθού, στα ποσοστά που έχει ορίσει το Ινστιτούτου της Γενικής Συνομοσπονδίας (σ.σ. 8% -10%) στην έκθεση του για τον κατώτατο μισθό, θα συνεισφέρει στην απορρόφηση των συνεχιζόμενων πληθωριστικών πιέσεων, στην ενίσχυση του εισοδήματος ιδίως των χαμηλόμισθων εργαζομένων και εν τέλει στη στήριξη της κατανάλωσης.

 

Η αύξηση του κατώτατου μισθού που κρίνεται αναγκαία τόσο για λόγους κοινωνικής προστασίας όσο και για λόγους κοινωνικής συνοχής θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες κυρίως των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι θα πρέπει υιοθετηθούν μέτρα για τη συγκράτηση του αυξημένου κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, τη στήριξη της ρευστότητας τους και την αντιμετώπιση του προβλήματος της υπερχρέωσης”.

 

ΕΣΕΕ: 7%

Η ΕΣΕΕ από την πλευρά της αναφέρει πως “εντός ενός πρωτόγνωρα ρευστού και αβέβαιου οικονομικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος, μια ενδεχόμενη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει αφενός να είναι λελογισμένη και να κυμαίνεται στα επίπεδα του 7% και αφετέρου να συνδεθεί με επιδότηση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών και την κατάργηση επιβαρύνσεων, όπως εκείνων του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρων. Σε τελική ανάλυση, η ενίσχυση του εισοδήματος των πλέον αδύνατων οικονομικά συνανθρώπων μας θα μπορούσε να ολοκληρωθεί και με στοχευμένα μέτρα ανακούφισης κατά της ακρίβειας, πέρα από την προστασία που προσφέρει ο κατώτατος μισθός”.

 

ΓΣΕΕ: 15,8%

“Συνυπολογίζοντας μόνο τον προσδοκώμενο πληθωρισμό του 2023, ώστε να αποφευχθεί μια νέα απώλεια αγοραστικής δύναμης, ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να ανέλθει στα 826 ευρώ (σ.σ. αύξηση 15,8%)”, αναφέρει το πόρισμα του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ