Ξεκίνησαν οι θερινές εκπτώσεις: Ευκαιρία για… ανάσα στην αγορά – Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

0

Πρεμιέρα έκαναν οι θερινές εκπτώσεις 2022 τη Δευτέρα 11 Ιουλίου με προσφορές που σκοπό έχουν να δελεάσουν τους καταναλωτές προκειμένου να κάνουν τις αγορές τους και να δώσουν μία… ανάσα στην αγορά που μετράει ακόμα τις πληγές της μετά τα δύο χρόνια πανδημίας αλλά και τις προκλήσεις της ενεργειακής κρίσης και των συνεχών ανατιμήσεων λόγω του κύματος ακρίβειας που πλήττει όχι μόνο τη χώρα μας αλλά όλη την Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την Κυριακή 17 Ιουλίου 2022 τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά σε όλη τη χώρα από τις 11.00 μέχρι τις 20.00.

Ανακούφιση για την αγορά

Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος αναφορικά με το θέμα των θερινών εκπτώσεων αναφέρει πως: «Κατά τη διάρκεια τόσο των εκπτώσεων όσο και του ανοίγματος των καταστημάτων την Κυριακή 17 Ιουλίου οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα εκθέσουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων τους σε εξαιρετικά ελκυστικές και συμφέρουσες τιμές».

Επίσης, σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης σημειώνει ότι: «Ξεκινά ένα μεγάλο διάστημα ανακούφισης απέναντι στην ακρίβεια και υπέρ των βεβαρημένων οικογενειακών προϋπολογισμών, που θα διαρκέσει 50 ημέρες, έως τις 31 Αυγούστου και ενδείκνυται για “έξυπνες” αγορές».

Όπως αναφέρει ο κ. Κορκίδης, σχετικά με τον στόχο και τον ρόλο των φετινών θερινών εκπτώσεων, ως «κυματοθραύστη» του ετήσιου πληθωρισμού: «Οι φετινές θερινές εκπτώσεις έρχονται σε μία περίοδο που, λόγω ακραίας ακρίβειας, νοικοκυριά και επιχειρήσεις τις χρειάζονται περισσότερο από ποτέ για να ξεπεράσουν το “πληθωριστικό σοκ”. 

Περιορισμένες αγορές

Η διατήρηση των τιμών ρεύματος, τροφίμων και καυσίμων σε υψηλά επίπεδα έχουν αναγκάσει τη μέση ελληνική οικογένεια να περιορίσει τις αγορές της και να αλλάξει δραστικά καταναλωτικές συνήθειες. Ευελπιστούμε, λοιπόν, οι εκπτωτικές τιμές να προσεγγίσουν και να προσελκύσουν τους καταναλωτές, ώστε να λειτουργήσουν συνδυαστικά, υπέρ εισοδημάτων και τζίρου.

Ο διπλός στόχος του λιανικού εμπορίου για το φετινό καλοκαίρι θα επιτευχθεί, αφενός, εάν ο τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου κινηθεί πάνω από τον πήχη των 6 δις ευρώ και, αφετέρου, εάν η περίοδος των εκπτώσεων καταφέρει να περιορίσει τον “εθνικό πληθωρισμό” τουλάχιστον κατά 1%. Βρισκόμαστε σε μια ιδιάζουσα περίοδο, που ο πανευρωπαϊκός πληθωρισμός στο 8,6% συνεχίζει να ενισχύεται, απομυζώντας την ικμάδα των επιχειρήσεων, αλλά και το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Ωστόσο, σε μία κατάσταση που, σύμφωνα με την Eurostat, ο ετήσιος εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή καταγράφεται τον Ιούνιο στην Ελλάδα στο 12%, οι εκπτώσεις παρουσιάζονται ως ευκαιρία για φθηνότερες αγορές.

Προσφορές και αισιοδοξία

Έτσι λοιπόν ξεκινά ένα μεγάλο διάστημα ανακούφισης απέναντι στην ακρίβεια και υπέρ των βεβαρημένων οικογενειακών προϋπολογισμών, που θα διαρκέσει 50 ημέρες, έως τις 31 Αυγούστου και ενδείκνυται για “έξυπνες” αγορές.

Τα εμπορικά καταστήματα και όλες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου της Αττικής αναμένεται να προσφέρουν μεγάλη ποικιλία καταναλωτικών αγαθών σε χαμηλές τιμές και, όπως πάντα, με την καλύτερη εξυπηρέτηση και σεβασμό στους πελάτες τους. Ο εμπορικός κόσμος της Αττικής διατηρεί την αισιοδοξία του και έχει εναποθέσει τις ελπίδες του για μεγαλύτερη κατανάλωση από πέρυσι στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου και οι τουρίστες θα μπουν στο άθροισμα του τζίρου με την “εισαγόμενη κατανάλωση”.

Το επιθυμητό είναι όλοι οι καταναλωτές να “εκμεταλλευτούν” τις συμφέρουσες τιμές για τις αγορές τους και οι επιχειρήσεις λιανικής να ρευστοποιήσουν το εποχικό εμπόρευμά τους. Πιστεύω πως οι φετινές εκπτώσεις θα λειτουργήσουν ως “κυματοθραύστης” στα κύματα ανατιμήσεων σε ενέργεια, μεταφορές και στέγαση, που απειλούν να “πνίξουν” τους καταναλωτές.

Μακάρι, στη διαχείριση της ακρίβειας, οι εκπτώσεις να είναι το αντίδοτο στην έξαρση του πληθωρισμού και, σε συνδυασμό με τις μειώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, να δούμε ένα θερμό εμπορικό καλοκαίρι στην αγορά, με καλές πωλήσεις και καλές αγορές».

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Υπενθυμίζεται ότι η νομοθεσία (άρθρο 15 του νόμου 4177/2013) αναφέρει πως τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν την πρώτη Κυριακή, κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων.

Οι καταναλωτές κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής σημεία:

* Κατά την περίοδο των εκπτώσεων στα καταστήματα θα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένες αναγγελίες ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις.

* Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της αρχικής (που συνήθως είναι διαγραμμένη) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική, στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου εκτίθενται τα προϊόντα.

* Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «30% έκπτωση»).

* Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής.

* καταστήματα εστίασης-λιανεμπόριο-ψυχαγωγία

* Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

* Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.

* Ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής σας όταν αγοράζετε προϊόντα με δόσεις.

* Μην διστάζετε να ενημερώνεστε επακριβώς για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94 πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.

* Ενημερωθείτε από τους εμπόρους για το αν πραγματοποιούνται αλλαγές στα είδη που πωλούν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα που φέρουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν το προϊόν είναι σε προσφορά λόγω συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερωθεί για αυτό ο καταναλωτής σχετικά, πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.

* Ζητάτε απόδειξη, γιατί μόνο έτσι αποδεικνύεται η αγορά σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.

* Ζητάτε τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και τους όρους της εγγύησής του στην ελληνική γλώσσα.

Προσοχή στα ενημερωτικά δελτία

Προσοχή κατά την ηλεκτρονική εγγραφή σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλείστε να δηλώσετε έγκαιρα τις προτιμήσεις σας σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθείτε για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Ιδίως, να είστε επιφυλακτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που χορηγούν μέσω αυτών των newsletters, δεδομένου ότι αποτελούν, στην ουσία, μορφή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.

Έρευνα αγοράς

Να διαχωρίζετε τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική σας έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που σας ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.

Έμφαση στη διαθεσιμότητα και τον χρόνο παραλαβής

Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών σας, να δίνετε ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα: (α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και (β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων.

Στόχος είναι ως καταναλωτές να μη βιώνετε αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής.

Έλεγχος στα e-shops

Να αποφεύγετε την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες (πχ δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν “νεκρές” συνδέσεις [links] ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο παρεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger, κ.λπ.).

Παράλληλα η Ανεξάρτητη Αρχη ενημερώνει για τα 10 βασικά δικαιώματα του καταναλωτή τόσο πριν όσο και μετά την αγορά ενός προϊόντος.

Ορθή ενημέρωση

Προτού δεσμευτείτε συμβατικά, πρέπει να σας παρασχεθούν, με απλό και κατανοητό τρόπο, όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας που πρόκειται να προμηθευτείτε, ιδίως για τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την ύπαρξη εγγύησης, τη διάρκεια της σύμβασης, τους όρους αποδέσμευσης από αυτή, καθώς και οδηγίες για την ασφαλή χρήση τους.

Συμβάσεις χωρίς καταχρηστικούς όρους

Οι συμβάσεις που συνάπτετε για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών πρέπει να έχουν σαφείς όρους και να μην διαταράσσουν σημαντικά την ισορροπία δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε βάρος σας. Καταχρηστικές ρήτρες δεν σας δεσμεύουν.

Να γνωρίζετε αν το προϊόν έχει εμπορική εγγύηση

Τα προϊόντα μπορεί να συνοδεύονται από γραπτή εγγύηση στην ελληνική γλώσσα, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, την επωνυμία και τη διεύθυνση του εγγυητή, το ακριβές περιεχόμενό της, τη διάρκεια και την έκταση εδαφικής ισχύος.

Αν για προϊόντα με πιθανή διάρκεια ζωής άνω των δύο ετών δεν παρέχεται εμπορική εγγύηση, ο πωλητής υποχρεούται να σας ενημερώσει πριν από την πώληση. Για κάθε επισκευή μέσα στον χρόνο της εγγύησης, που υπερβαίνει τις 15 εργάσιμες ημέρες και μέχρι την ολοκλήρωσή της, δικαιούστε να ζητήσετε προσωρινή αντικατάσταση του προϊόντος.

Αντικατάσταση, επιδιόρθωση, υπαναχώρηση

Για τα ελαττωματικά προϊόντα ή όσα δεν έχουν τις συμφωνημένες ιδιότητες, έχετε δικαίωμα επισκευής ή αντικατάστασής τους, χωρίς κανένα κόστος, μέσα σε δύο χρόνια από την αγορά ή την παράδοσή τους. Μπορείτε να ζητήσετε μείωση της τιμής ή, εφόσον το πρόβλημα είναι ουσιώδες, την επιστροφή των χρημάτων σας.

Αναιτιολόγητη υπαναχώρηση εντός 14 ημερολογιακών ημερών

Εάν μετανιώσατε για κάποιο προϊόν που αγοράσατε εξ αποστάσεως (τηλεφωνικά και μέσω διαδικτύου) ή εκτός εμπορικού καταστήματος, μπορείτε να το επιστρέψετε και να πάρετε τα χρήματά ας πίσω, εφόσον δεν το έχετε χρησιμοποιήσει και, για τα εκτός εμπορικού καταστήματος, εφόσον η αξία του υπερβαίνει τα 30 ευρώ.

Παροχή τεχνικής υποστήριξης

Ανταλλακτικά και τεχνική υποστήριξη για καινούρια διαρκή καταναλωτικά αγαθά σας παρέχονται υποχρεωτικά από τον προμηθευτή, ακόμη και εκτός εγγύησης, για τουλάχιστον δυο έτη από την παράδοσή τους.

Αποζημίωση

Αν εξαιτίας της χρήσης ελαττωματικού προϊόντος προκληθεί ζημία σε περιουσιακά σου αγαθά, σωματική βλάβη ή ακόμη και θάνατος, ο κατασκευαστής υποχρεούται σε αποζημίωση. Ανάλογη υποχρέωση έχει και ο παρέχων υπηρεσίες για ζημιές που προκάλεσε στο πλαίσιο άσκησης της επαγγελματικής του δραστηριότητας.

Ειλικρινείς διαφημίσεις

Παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές απαγορεύονται. Μπορείτε να ζητήσετε την παύση τέτοιων πρακτικών, καθώς και αποζημίωση για ζημία που τυχόν σας προκάλεσαν.

Διαφύλαξη των προσωπικών σου δεδομένων

Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία συλλέγονται νομίμως από τους προμηθευτές, δεν γνωστοποιούνται ούτε μεταβιβάζονται σε τρίτους χωρίς την προηγούμενη ρητή συναίνεσή σας.

Εναλλακτική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών

Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» σας εξασφαλίζει πρόσβαση σε γρήγορη, αποτελεσματική και χωρίς κανένα κόστος διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης της καταναλωτικής σας διαφοράς. Εάν η διαφορά σας είναι διασυνοριακή, με προμηθευτή που εδρεύει σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στη Νορβηγία και την Ισλανδία, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ